Od stycznia 2026 roku studenci Uniwersytetu Tennessee będą mogli zapisać się na innowacyjny kurs historii na bazie GTA, który połączy edukację z popkulturą.
Nowy program akademicki to coś znacznie więcej niż tylko zabawa z popularną serią gier. To innowacyjny kurs historii wykorzystujący fabułę GTA, pokazując jak medium cyfrowe może stać się narzędziem do poważnej analizy społecznej i kulturowej. Studenci nie tylko zapoznają się z satyrycznym obrazem amerykańskiego społeczeństwa wykreowanym w grach, ale także nauczą się interpretować go w kontekście realnych wydarzeń historycznych i politycznych. Podczas zajęć będą analizować nierówności ekonomiczne, rolę i wpływ mediów, kwestie imigracji, funkcjonowanie policji oraz zmiany polityczne i społeczne w USA od lat 80. XX wieku do współczesności. Profesor Tore Olsson podkreśla, że fikcyjne postacie i miejsca ukazane w GTA doskonale oddają ducha epoki i odzwierciedlają kluczowe procesy społeczne, dlatego świetnie sprawdzają się jako podstawa do akademickiej dyskusji.
Nauka poprzez rozrywkę
Zajęcia nie wymagają od studentów posiadania ani znajomości gier Grand Theft Auto. Fragmenty rozgrywki będą wykorzystywane jedynie jako ilustracje omawianych zagadnień historycznych i społecznych. Pozwoli to na atrakcyjne zobrazowanie tematów bez konieczności grania w kultową serię. Kurs ma łączyć rzetelną, akademicką analizę z przystępną i angażującą formą narracji popkulturowej. Dzięki temu historia USA zostanie przedstawiona w sposób ciekawy i aktualny dla współczesnych studentów.
Co warte podkreślenia, w pierwszej edycji kursu zabraknie jeszcze nadchodzącej gry GTA VI. Powodem jest przesunięcie premiery tej części na maj 2026 roku, co sprawia, że nie będzie możliwe uwzględnienie jej wydarzeń w ramach obecnego programu. Zaplanowano jednak, że GTA VI zostanie włączona do kursu w kolejnych semestrach, kiedy już będzie dostępna. Pozwoli to poszerzyć perspektywę nauki o wydarzenia z najnowszej części serii.
Taki sposób prowadzenia zajęć pokazuje nowoczesne i efektywne metody nauczania, łączące tradycyjną wiedzę historyczną z aktualnymi narzędziami multimedialnymi i popkulturowymi materiałami edukacyjnymi. To edukacja, która angażuje i ułatwia przyswajanie wiedzy poprzez odniesienie do znanych i popularnych elementów kultury współczesnej.
Gry wideo w akademickim świecie
Inicjatywa Uniwersytetu Tennessee jest przełomowym przykładem rosnącego uznania dla gier komputerowych jako narzędzi dydaktycznych. Kurs ten udowadnia, że uczelnie wyższe zmieniają podejście do nowych mediów. Obecnie dostrzegając w grach nie tylko formę rozrywki, ale też wartościowe źródło wiedzy.
Wykorzystując serię Grand Theft Auto jako ramę do nauczania historii Stanów Zjednoczonych od lat 80. XX wieku, kurs łączy akademicką analizę z elementami popkultury, tworząc angażującą narrację, która ułatwia zrozumienie złożonych procesów społecznych, ekonomicznych i politycznych. Ta innowacyjna metoda nauczania pokazuje, jak gry wideo mogą wspierać rozwój krytycznego myślenia i refleksji nad społeczeństwem.
Profesor Tore Olsson, twórca kursu, ma już doświadczenie w edukacji opartej na grach. Albowiem wcześniej prowadził już zajęcia wykorzystujące serię Red Dead Redemption. Jego praca jest dowodem na to, że gry mogą stać się wartościowym elementem programów nauczania, stanowiąc pomost między tradycyjną wiedzą historyczną a nowoczesnymi sposobami komunikacji i transmisji kultury. Inicjatywa być może inspiruje inne instytucje edukacyjne do eksploracji podobnych metod, które mogą zwiększyć atrakcyjność i efektywność nauczania w erze cyfrowej. Odpowiadając tym samym na potrzeby nowych pokoleń studentów i zmieniając sposób, w jaki postrzegamy naukę historii.
W Polsce co prawda, nie mamy jeszcze podobnych kursów, ale kto wie. Być może w przyszłości doczekamy się podobnych programów edukacyjnych? Tymczasem jeśli jesteś fanem lub fanką serii GTA i czekasz na premierę jej najnowszej odsłony, to koniecznie przeczytaj nasze kompendium wiedzy na jej temat.