Co w grach piszczy? #26 – podsumowanie maja 2023

fioletowe tło, na nim ikony padów, wyszarzone, wtopione w tło, na przodzie biały napis Co w grach piszczy?

Maj rozpoczął się dla wielu z nas od kilku wolnych dni, w trakcie których niektórzy nadrabiali growe zaległości. Czas więc nadgonić również informacje z gamingowego świata.

Wraz z końcem maja zmieniamy nieco regularność publikowania podsumowań newsowych z cotygodniowych w comiesięczne. Wraz z tym idzie też ograniczenie opisów do konkretnych informacji na omawiane tematy. Mamy nadzieję, że w takiej formie bardziej Wam się spodobają i pomogą być na bieżąco ze wszystkimi growymi nowinkami. Dziś nadszedł czas na podsumowanie maja 2023 roku. A trzeba przyznać, że działo się niemało!

Morrowind na silniku Skyrima z nowym gameplayem

Jeśli wyczekiwaliście nowych informacji na temat modyfikacji Skywind, przenoszącej The Elder Scrolls III: Morrowind na silnik Skyrima, to z pewnością ucieszy Was, że twórcy niedawno podzieli się nowym materiałem z rozgrywki. Widzimy w nim bohatera, który wyruszył do Molag Amur, aby rozwiązać problem związany z nekromantą. Wideo pokazuje jednak przede wszystkim kilka nowości. Dialogi doczekały się voice actingu, a dodatkowo pojawiły się ekrany ładowania, system zaklęć czy opisy przedmiotów.

Społeczność bardzo ciepło podeszła do zawartości przedstawionej na nagraniu. Nie wiadomo jednak, kiedy modyfikacja zostanie ukończona i udostępniona fanom serii.

Age of Wonders 4 z udaną premierą

Wyczekiwana kontynuacja świetnej serii strategicznej wreszcie została udostępniona fanom. Premiera Age of Wonders 4 nastąpiła 2 maja jednocześnie w wersji dla PC oraz konsol PlayStation 5 i Xbox Series X|S. Nie trzeba było długo czekać na pierwsze recenzje, które mimo wysokiej ceny gry (231,99 złotych na Steamie), bardzo mocno ją zachwalały. Oceny redaktorów z zagranicznych portali rzadko schodziły poniżej wartości 8/10. Niewątpliwie więc Paradox Interactive może pochwalić się kolejnym klejnotem z gatunku strategii w swojej wydawniczej koronie.

World of Warcraft: Dragonflight jest odpowiedzią na prośby fanów

Ion Hazzikostas, jeden z deweloperów World of Warcraft: Dragonflight, opowiedział ostatnio o nowej strategii twórców wobec dalszego dewelopmentu słynnego MMORPG-a. W wywiadzie dla Dot Esports opowiedział o dokładnym zapoznaniu się z opiniami fanów na temat poprzednich części gry. Dzięki nim i oddaniu społeczności w dzieleniu się swoimi wrażeniami zespół zdał sobie sprawę, że to, co uważali za kontynuowanie 20-letniej tradycji, nie sprawdza się w dzisiejszych czasach. Postanowili więc bezpośrednio odnieść się do uwag i oczekiwań graczy. Chcecie więcej kombinacji klasowo-rasowych? Proszę bardzo, dodane. Macie dość mechanik związanych z pożyczaniem mocy? Uznajcie je za usunięte.

Oczywiście, to jedynie początek. W kolejnych miesiącach i latach dewelopmentu World of Warcraft przekonamy się, na ile piękne słowa dalej będą przekładać się na czyny.

Twórcy gry S.T.A.L.K.E.R. 2 przekazali armii ukraińskiej Volkswageny

Twórcy gry S.T.A.L.K.E.R. 2, we współpracy z MK Foundation i Natus Vincere, postanowili wesprzeć obrońców Ukrainy i zakupili dla nich 100 samochodów marki Volkswagen Transporter. Decyzja ta została podjęta w związku z trwającą wojną w tym kraju. Jak podają źródła, pierwsze pojazdy już trafiły do strefy walk. Trzynaście przeznaczono dla żołnierzy 41. Wydzielonej Brygady Zmechanizowanej, a kolejne cztery powędrowały do batalionu zmechanizowanego Wilki Da Vinci.

Co znalazło się w edycji kolekcjonerskiej Diablo IV?

Youtuber o nicku wudijo nagrał film pokazujący zawartość kolekcjonerki Diablo IV. W kilkuminutowym materiale znalazło się sporo gadżetów związanych z nową odsłoną serii. Największe wrażenie zdaje się robić 300-stronicowy album z ilustracjami, rysunkami i konceptami graficznymi. Ciekawą dekoracją może także okazać się elektryczna wersja Świeczki Stworzenia z podobizną Lilith. Do zestawu dodano także podkładkę pod myszkę, dwa plakaty, płócienną mapę Sanktuarium i przypinkę Horadrimów.

Uwaga! W edycji kolekcjonerskiej nie znalazła się kopia gry. Oznacza to, że osobno musimy zapłacić ponad pięćset złotych za gadżety i około 200-300 złotych za dostęp do tytułu. Diablo IV zadebiutuje 6 czerwca na PC i konsolach PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S i Xbox One.

Hogwarts Legacy zaliczyło udaną premierę na konsolach PlayStation 4 i Xbox One

Wraz z premierą Hogwarts Legacy na konsolach starszej generacji, 5 maja do gry weszła duża aktualizacja. Twórcy wprowadzili tam ponad 500 zmian, w tym tryb dla osób z arachnofobią, który zmienia wygląd pająków. Co więcej, zmniejszyli prawdopodobieństwo scrushowania gry, usprawnili latanie na miotle i poprawili wydajność gry.

Na PlayStation 4 liczba FPS-ów potrafi nawet sięgnąć 50, podczas gdy przed premierą fani uniwersum Harry’ego Pottera obawiali się, czy na konsolach starej generacji gra wyświetli się w chociażby 30 klatkach. Warto też zaznaczyć, że w porównaniu do wydajności gry na nowszym sprzęcie, różnica jest szczególnie odczuwalna przy czasie trwania ekranów ładowania (5 sekund na nowej generacji kontra 40 na starej).

Przypominamy, że 25 lipca ukaże się także port gry na konsolę Nintendo Switch. Z racji możliwości urządzenia prawdopodobnie otrzymamy kolejne usprawnienia rozgrywki i poprawki wpływające na optymalizację Hogwarts Legacy na wszystkich platformach.

Hollow Knight otrzymało dubbing

Przez ostatnie lata wielokrotnie mogliśmy podziwiać efekty dedykacji fanów różnych gier. Ostatnio wspominaliśmy chociażby o dwuletnich pracach nad trybem multiplayer to The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Maj zaś zaczął się od prawdziwej perełki dla fanów Hollow Knight. Społeczność (ponad 100 osób) stworzyła pełny dubbing w języku angielskim. Autorzy udostępnili go w sieci za darmo, do pobrania przez każdego, kto ma ochotę dodać do swojej rozgrywki bonusową warstwę audio. Modyfikacja nosi nazwę Hollow Knight: Hallownest Vocalized i sprawia, że wszystkie postaci niezależne, potwory, duchy czy nawet bossowie, otrzymali własne głosy. Udźwiękowiono także wpisy w dzienniku (165) i opisy przedmiotów (105).

Sony pracuje nad kolejnymi portami tytułów ekskluzywnych na PC

tabelka zysków PlayStation ze sprzedaży gier na PC i inne źródła - raport fiskalny 2022 rok

Ostatni raport finansowy Sony za rok fiskalny 2022 wykazał, że tworzenie portów PC gier dotąd ekskluzywnych dla PlayStation bardzo się firmie opłaca. We wspomnianym raporcie znalazła się bowiem kategoria Inne, obejmująca zyski ze sprzedaży sprzętu peryferyjnego oraz właśnie gier tworzonych na inne platformy niż PlayStation. O ile w poprzedzającym roku japoński gigant zarobił 1,4 miliarda dolarów (~5,8 miliardów złotych) ze sprzedaży w tej kategorii, o tyle w ciągu minionych 12 miesięcy zysk z tego tytułu sięgnął już 2,5 miliarda dolarów (~10,4 miliardów złotych).

Oczywiście, na podstawie tych informacji ciężko jest oszacować, jak dużo z tych zysków pochodzi ze sprzedaży gier PC. Niemniej opublikowanie raportu nastąpiło w podobnym czasie, co zapytanie skierowane do graczy o przenosiny kolejnych tytułów Sony na komputery. Jeśli więc planowaliście kupno konsoli PlayStation w celu ogrywania ekskluziwów, a Wasz stos wstydu rośnie, spokojnie możecie odwlec zakup w czacie. O ile nie chcecie ogrywać tych tytułów blisko konsolowej premiery.

Ground of Aces to owoc współpracy Polski i Szwajcarii

Blindflug Studios, polsko-szwajcarskie studio, zapowiedziało grę Ground of Aces. Będzie to base-builder osadzony w czasie II Wojny Światowej. Gracze zajmą się rozbudową bazy lotniczej w jednym z kilku trybów rozgrywki: swobodnym lub kampanii teatru działań wojennych. Premierę zaplanowano na 2024 rok, obecnie tylko na PC.

Skrót dodatkowych informacji z maja 2023:

  • Steve Fukuda, reżyser Titanfall, pracuje nad nową grą, tworzoną obecnie przez mały zespół. Jednocześnie wciąż nie wiadomo, czy Titanfall 3 kiedykolwiek ujrzy światło dzienne.
  • Marcowa premiera przygodowa, Tchia, pochwaliła się ogromnym sukcesem sprzedażowym. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy od wydania gra zdobyła już ponad 1 milion graczy.
  • Sony ogłosiło prace nad specjalnym kontrolerem o nazwie Project Leonardo. Podstawa będzie mieć okrągły kształt i wiele przycisków, nasadek i gałek analogowych, które każdy będzie mógł dostosować do własnych potrzeb. Urządzenie jest tworzone z myślą o osobach wymagających większej dostępności.
  • Xbox także dostanie nowy hybrydowy kontroler. PowerA, odpowiedzialne już od kilku lat za gamepady dla konsol Microsoftu, opracowuje MOGA XP-ULTRA. Urządzenie ma wykorzystywać połączenie bezprzewodowe z konsolami Xbox Series X|S, komputerami osobistymi i usługą Xbox Cloud Gaming.  Co więcej, obie edycje pada – pełna i mini – otrzymają silniki wibracji. Cenę określono na 129 dolarów.
  • PLAION ogłosiło, że podległe im Prime Matter (The Last Oricru), Ravenscourt (Road 96) i Deep Silver (Dead Island 2, Saints Row) zostaną połączone w jedną firmę. Prawdopodobnie celem tego działania jest usprawnienie produkcji kilku wyczekiwanych gier.
  • Informator branżowy poinformował, że Capcom planuje niespodziankę dla fanów Dead Rising. Jeśli wierzyć doniesieniom, podobno firma niedługo ogłosi prace nad rebootem znanej serii.
  • Avalanche Software, odpowiedzialne za Hogwarts Legacy, poszukuje pracowników do kolejnej gry AAA. Z opisów, które dość szybko po publikacji ogłoszenia zostały z niego usunięte (jednak, jak wiemy, w sieci nic nie ginie), wiadomo tylko, że mowa o nieogłoszonym jeszcze wysokobudżetowym projekcie. Fani przygód w Hogwarcie spekulują, czy może chodzić o sequel magicznego RPG-a.
  • Microsoft dostał zgodę od Unii Europejskiej na przejęcie Activision Blizzard. Po długiej i kompleksowej analizie Komisja stwierdziła, że wspomniane połączenie firm nie zaszkodzi konkurencji na rynku gier konsolowych i multiplatformowych, o ile tylko będą trzymać się kilku wytycznych w zakresie grania w chmurze.
  • Activision Blizzard ogłosiło, że zamierza inwestować w europejskie studia, w tym również w polskie zespoły deweloperskie, takie jak oddział Infinity Ward w Krakowie.
  • DICE zareagowało na nękanie swoich pracowników przez fanów serii Battlefield. W oficjalnym komunikacie studio poprosiło o szanowanie ich deweloperów, którzy w ostatnim czasie byli atakowani w mediach społecznościowych.
  • W raporcie finansowym Rockstar Games za 2022 rok znalazła się informacja o planie na wprowadzenie na rynek kilku przełomowych tytułów w roku fiskalnym 2025. Oznacza to okres między kwietniem 2024 i marcem 2025. Fani podejrzewają, że pod tajemniczym określeniem kryje się między innymi GTA VI. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym podejrzeniem są przewidywania, że wspomniane premiery doprowadzą do zysku ze sprzedaży wynoszącego co najmniej 8 miliardów dolarów.
  • Po nieudanej premierze Redfall błyskawicznie stracił graczy na Steamie. Obecnie codziennie ogrywa go zaledwie 130-140 osób.
  • Mija 7 lat od premiery Dead by Daylight. W związku z tym twórcy z Behaviour Interactive zapowiedzieli gościnny występ Nicolasa Cage’a, cztery nowe rozdziały fabularne, a także… nowe gry w uniwersum hitowej gry. Jedną z nich ma być singleplayerowa gra oparta na wyborach między życiem a śmiercią. Drugą zaś będzie wieloosobowa produkcja surwiwalowa PvE, w której ponownie będziemy działać wspólnie z innymi graczami z czteroosobowych drużynach. Powstanie także film aktorski na bazie Dead by Daylight.
  • Za pomocą social mediów fani Prey wysłali list do twórców z Bethesdy, w którym proszą o stworzenie kontynuacji gry. Pod hasztagiem #PreyForASequel piszą posty skierowane do Arkane, Bethesdy i Xboksa, w których uzasadniają, dlaczego warto wydać drugą część. Powołują się, między innymi, na popularność gry w ostatnich latach oraz jej potencjał, jeśli trafiłaby do oferty Game Passa.
  • Matthew Porrettain, aktor głosowy głównego bohatera gry Alan Wake II, poinformował, że gra ukaże się w październiku 2023 roku. Jak na produkcję z gatunku survival horroru, termin przed Halloween wydaje się bardzo trafiony i faktycznie prawdopodobny.
  • W nowojorskim Muzem Porażki znalazła się jedna z najgłośniejszych polskich premier growych ostatnich lat. Mowa o Cyberpunku 2077, który trafił na wystawę z powodu zawiedzionych w dniu premiery oczekiwań i skali zwrotów, które szybko odbiły się na grze. Odkrycie jest o tyle specyficzne, że od wydania tytułu minęło już sporo czasu i CD Projekt RED poprawił zdecydowaną większość błędów, a mimo to właściciele lokalu nie planują wycofać produkcji z niechlubnego zestawienia.
  • Twórcy Dead Island 2 pochwalili się wysokimi wynikami sprzedaży. Od premiery w kwietniu produkcja miała sprzedać się już w ponad 2 milionach egzemplarzy na platformach” PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One oraz PC. Warto podkreślić, że pierwszy milion trafił do graczy już w pierwszych trzech dniach od wydania gry na rynek.
  • PlayStation Project Q to odpowiedź Sony na Steam Decka. Sprzęt łączy w sumie kontroler DualSense i 8-calowy ekran LCD. Ma trafić na rynek jeszcze w tym roku.
  • Wyciekł fragment rozgrywki z Quidditch Champions. Fani nie byli z początku pewni, czy nagrania pokazują prawdziwy materiał wideo. Niemniej reakcja twórców, którzy aktywnie próbują usunąć wszelkie filmy z sieci na ten temat, pozwala sądzić, że widzimy faktyczny gameplay z niewydanej jeszcze gry.
  • Branżowy insider, Jeff Grub, stwierdził, że jego zdaniem Star Wars: KOTOR Remake nie doczeka się premiery. Wokół gry ogłaszano zbyt wiele kontrowersji i jednocześnie niewiele szczegółów. To może budzić wątpliwości, czy produkcja nie została nieoficjalnie anulowana.
  • Ubisoft zapowiedział, że podczas pokazu Ubisoft Forward w dniu 12 czerwca 2023 roku zobaczymy, między innymi, Assassin’s Creed Nexus VR. Produkcja trafi na Quest 2, Quest 3 i Quest Pro jeszcze w tym roku.
  • Wystartowała przedsprzedaż konsoli przenośnej ROG Ally od Asusa.
  • CD Projekt RED oficjalnie zamknęło rozwój Gwinta i zwolniło około 30 pracowników.
  • Deweloperzy pracujący kiedyś przy WiedźminieCyberpunku 2077 założyli własne studio. Blank zadebiutuje na rynku growym produkcją w klimacie postapo, a planowo szeregi studia ma zasilić 60 osób.
  • Według informatora, Tylera McMickera, dodatek Cyberpunk 2077: Widmo wolności trafi do graczy już w sierpniu 2023 roku.
  • Ukraińskie studio GSC Game World ogłosiło, że padło ofiarą ataku hakerskiego. W jego wyniku skradziono dostęp do wczesnych wersji S.T.A.L.K.E.R. 2. Deweloperzy oskarżają Rosjan, gdyż to na rosyjskich stronach odnaleziono wspomniane pliki, i proszą, by nie rozpowszechniali zdobytych materiałów w sieci.
Scroll to Top
Verified by MonsterInsights