Gamescom gamescomowi gamescomem, a my przychodzimy do Was z pozagamescomowym podsumowaniem newsów sierpnia 2024 roku. Bo ileż można tylko o gamescomie…
Wszelkie gamescomowe newsy znajdziecie w osobnym wpisie. Dziś zaś skupmy się na wszystkim tym, co działo się w branży w sierpniu 2024 roku. Pisaliśmy między innymi o:
- wymaganiach sprzętowych Dragon Age: The Veilguard
- i wymaganiach sprzętowych inZOI
- dacie premiery Dragon Age: The Veilguard
- i opóźnieniu premiery Kingdom Come Deliverance 2
- zapowiedzi Chernobylite 2: Exclusion Zone
- i zapowiedzi Two Point Museum
- oknie premierowym GTA VI
- i roli Geralta w Wiedźminie IV
- rekordzie pobitym przez Fallout London na GOG-u
- i przesunięciu premiery Avowed na 2025 rok.
Ponadto:
- podsumowaliśmy najważniejsze informacje o Star Wars Outlaws przed premierą gry
- i rozpoczęliśmy nowy poradnik, tym razem dotyczący kodów do The Sims 4.
Uff, a to tylko wierzchołek góry lodowej. Zapraszamy więc na skrócone podsumowanie innych newsów sierpnia 2024. Miłej lektury!
Podsumowanie sierpnia 2024 w grach
- Ostatnie 3 miesiące nie były łaskawe dla Capcomu. Według danych z początku miesiąca, firma zanotowała o prawie 50% niższy przychód za pierwszy kwartał trwającego roku fiskalnego niż w zeszłym roku. Wiąże się to z brakiem dużych premier, które mogłyby te zarobki podbić. Wydawca miał jednak nadrobić te straty dzięki sprzedaży automatów do gier, gdzie zysk firmy wzrósł o 147%.
- Star Wars Outlaws dostanie tryb „bez żółtej farby”, czyli wskazówek środowiskowych, które niektórym graczom niszczą frajdę z eksploracji. Fani czekający na nową gwiezdnowojenną produkcję przywitali tę informację z zachwytem.
- PowerA, producent kontrolerów do konsoli Nintendo Switch, wypuścił na rynek model z pokemonowym wzorem. Pokémon Blossom, bo tak nazywa się gadżet, wyceniono na 59,99 dolarów i ozdobiono wizerunkiem siedzącego Pikachu.
- Bungie również nie radzi sobie najlepiej. Po redukcji etatów o aż 8% pod koniec 2023 roku, szef firmy, Pete Parsons, wydał w sierpniu oświadczenie informujące o zwolnieniu kolejnych 17% pracowników. Decyzja miała dotyczyć osób na różnych stanowiskach i szczeblach kariery, w tym również tych kierowniczych. Jednocześnie mężczyzna wyjawił, co jego zdaniem doprowadziło do ciężkiej sytuacji studia. Według niego, zaszkodził im szybki rozwój firmy i praca nad zbyt wieloma projektami jednocześnie. Pracownicy mieli być tym zmęczeni, zaś główne gry studia – Destiny 2 i niewydany jeszcze Marathon – traciły na jakości i zaangażowaniu.
- To jednak nie koniec problemów w Bungie. Okazuje się, że studio, które latami szczyciło się niezależnością, nawet podczas bliskiej współpracy z Microsoftem czy Activision, pod skrzydłami Sony tę wolność utraciło. Jeff Grubb poinformował w serwisie X, że deweloperami zarządza obecnie Hermen Hulst, obecny szef Sony Interactive Entertainment Studio Business Group. Najpewniej z tego wynika też kolejna informacja, według której wspomniane wcześniej zwolnienia miały zostać nieco złagodzone przez przekierowanie dotychczasowych pracowników Bungie do PlayStation.
- Jakby Bungie nie oberwało się już wystarczająco, to inna gra, przy której współpracowali z Sony, czyli Concord, okazała się kompletną klapą. Strzelanka w pierwszych dniach po premierze w szczytowym momencie mogła poszczycić się zaledwie 697 graczkami i graczami. Ten niski rekord do tej pory, po ośmiu dniach, nie został pobity. To nie pierwsza gra Sony, z założenia „długo żyjąca”, której niespecjalnie się wiedzie. Helldivers 2 także, mimo początkowego sukcesu, obecnie ma spore kłopoty.
- Mimo tych potknięć Sony nie poddaje się i obiecuje, że spod skrzydeł PlayStation Studios będą wychodzić kolejne hity. Japończycy udoskonalają swoje procesy i dostosowują harmonogram wydawniczy, by zapewnić graczkom i graczom regularny napływ udanych gier. Skupiają się przede wszystkim na konsolach, a ich celem jest powiększenie bazy użytkowniczek i użytkowników PlayStation, tak by kolejne produkcje generowały spore zyski.
- Zmarł polski aktor dubbingowy, filmowy i teatralny, Krzysztof Banaszyk. Możecie go kojarzyć między innymi jako głos Joela z The Last of Us oraz Vernona Roche’a z Wiedźmina. Jednak jego growe portfolio było naprawdę bogate w postaci, którym użyczał głosu, zaczynając od Gothica 2 i 3, a kończąc na The Elder Scrolls V: Skyrim.
- Po długiej walce z rakiem zmarła również Rachael Lillis, znana przede wszystkim jako Misty i Jessie z pierwszych kreskówkowych Pokémonów. Później natomiast użyczyła swojego głosu takim Pokémonom, jak Jigglypuff, Volpix czy Goldeen. Jednak aktorka udzielała się także w innych anime – najbardziej znane obejmują Berserk czy Hunter x Hunter.
- Deweloperzy ze studia Sony Santa Monica, odpowiedzialnego za gry z serii God of War, pracują nad nowym IP. Wynikałoby to z informacji udostępnionej na profilu LinkedIn jednego z pracowników. Jednym z jego zadań ma być bowiem dbanie o „cały proces rozwoju postaci” w nowym IP. Już w 2021 słyszeliśmy plotki o rzekomo opracowywanym kompletnie nowym projekcie. Jego szefem miał wówczas zostać Cory Barlog. Być może niedługo dowiemy się, czy te doniesienia są ze sobą powiązane.
- SEGA zarejestrowała nowy znak towarowy. Chodzi o Yakuza Wars, czyli najnowszą grę Ryu Ga Gotoku Studio. Twórcy mają ją oficjalnie zapowiedzieć w trakcie Tokyo Game Show 2024, które odbędzie się w nidach 26-29 września. Nie wiadomo, czy produkcja będzie nosiła dokładnie taki tytuł jak znak towarowy, niemniej zapewne już niedługo deweloperzy rozwieją nasze wątpliwości.
- The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom dostało nowy zwiastun. Widzimy w nim różne regiony Hyrule i fragmenty rozgrywki. Przede wszystkim jednak, w końcu podziwiamy w akcji księżniczkę Zeldę, która po raz pierwszy zostaje grywalną postacią serii.
- Star Wars Outlaws otrzyma co najmniej dwa dodatki. Pierwszy, Wild Card, ukaże się jesienią 2024 roku. DLC skupi się na spotkaniu Kay z niebezpiecznym hazardzistą, Lando Calrissianem i jego konsekwencjach. Drugie rozszerzenie zaś, A Pirate’s Fortune, dostaniemy wiosną przyszłego roku. Wówcz napotkamy na swej drodze Hondo Ohnakę, międzygalaktycznego pirata, który poprosi nas o wsparcie.
- Deweloperzy No Man’s Sky zapewne świętują sukces. Ostatnia duża aktualizacja sprawiła, że gra przeskoczyła w rankingu najchętniej ogrywanych gier na Steam Decku o aż 30 miejsc. Większą popularność mają jedynie: Elden Ring, Stardew Valley, Balatro i Baldur’s Gate 3.
- Helldivers 2 dowiozło największą jak dotąd aktualizację gry… i zebrało za nią niemałe bęcki. Ponad 1000 negatywnych recenzji na Steamie to odpowiedź fanów na osłabienie efektywności broni, w tym miotaczy ognia. Te ostatnie były dotąd bardzo skuteczne między innymi przeciwko opancerzonym przeciwnikom, gdyż po prostu przenikały przez nie, zadając obraźenia. To jednak nie jedyny problem tej aktualizacji. Twórcy dodali również miny, które niestety nie okazały się zbyt użyteczne w walce. Pogorszeniu uległa także optymalizacja gry.
- Electronic Arts ma dobre wieści dla fanów gier z uniwersum Gwiezdnych Wojen. Już 17 września otrzymamy porty Star Wars Jedi: Survivor na konsole starszej generacji. Gra trafi konkretnie na PlayStation 4 i Xboksa One.
- Deweloperzy z 11 bit studios pochwalili się wynikami beta testów Frostpunk 2 oraz swoimi sposobami na zaadresowanie problemów zgłoszonych wówczas przez graczy. W wyniku zebranego feedbacku w produkcji pojawi się nowy rodzaj zasobów budowlanych. System zarządzania pracownikami ma również doczekać się poprawek, podobnie jak kilka innych mechanik.
- W sierpniu na fanki i fanów uniwersum Five Nights at Freddy’s czekała miła niespodzianka. Seria obchodzi dziesiąte urodziny i twórcy postanowili wypuścić z tej okazji spin-off o nazwie Five Nights at Freddy’s: Into the Pit. To gra logiczna 2D polegająca na rozwiązywaniu zagadek i uciekaniu przed animatronami. Znacznie różni się od normalnych gier cyklu, w których mieliśmy perspektywę pierwszoosobową i musieliśmy ciągle uważać na jumpscare’y. Mimo to, Into the Pit bardzo przypadło graczkom i graczom do gustu – na Steamie zbiera praktycznie same pozytywne opinie, a wiele osób uważa je za „jedną z najlepszych gier w tym uniwersum”.
- Poznaliśmy najnowsze wyniki finansowe Sony. Widać na nich, że sprzedaż PlayStation 5 spada. W ostatnim kwartale rozeszło się 2,4 miliona konsol, podczas gdy rok temu liczba ta wynosiła 3,3 miliona. Mimo tego Japończycy mają duże powody do zadowolenia, bowiem ogólnie, od 2020 roku sprzedali aż 61 milionów egzemplarzy. Ponadto, choć na PS5 decyduje się coraz mniej osób, to zupełnie inaczej sprawa ma się z tytułami na tę platformę. Sprzedaż gier wzrosła o 12% względem poprzedniego roku. Coraz więcej osób korzysta też z subskrypcji PS Plus.
- Dead by Daylight doczekało się w sierpniu kolejnego crossovera, tym razem z Castlevanią. 27 sierpnia do survival horroru trafiły dwie postacie: Trevor Belmont i Dracula. Pierwszy dołączył jako ocalały, drugi zaś jako zabójca.
- Fanki i fani gatunku RTS wiązali duże nadzieje z grą Stormgate od weteranów Blizzarda. Niestety, opinie użytkowników sugerują, że przed twórcami jeszcze sporo pracy. Społeczność narzeka przede wszystkim na problemy techniczne i płatną kampanię, do której trzeba mieć stałe połączenie internetowe. Co więcej, graczkom i graczom brakuje innowacyjności, a dużo pomysłów czy mechanik wydaje się żywcem wyjęte z Warcrafta i StarCrafta.
- Przy okazji tegorocznego gamescomu pojawiło się mnóstwo zapowiedzi. Jedną z nich był Faaast Penguin, czyli darmowe battle royale z pingwinami w rolach głównych. Już we wrześniu będziemy brać udział w wyścigach do czterdziestu osób, a rozgrywka od razu przywodzi na myśl kultowe Mario Kart. Produkcja studia historia będzie dostępna na PC i konsolach nowej generacji, umożliwi też rozgrywkę międzyplatformową.
- W sieci pojawiły się już pierwsze recenzje Age of Mythology: Retold. Recenzenci zgodnie twierdzą, że to udany remake, jednak przez to może okazać się za trudny dla graczek i graczy przyzwyczajonych do dzisiejszych produkcji strategicznych. Oprawa dźwiękowa, grafika i mechaniki zostały świetnie ulepszone, jednak produkcja nie jest zbyt intuicyjna i wyraźnie celuje w osoby już zaprawione w staroszkolnych RTS-ach. To może spowodować, że wiele osób się od niej odbije.
- Kolejną produkcją zapowiedzianą obok gamescomu był Neo Berlin 2087. To trzecioosobowe RPG akcji od Elysium Game Studio, którego akcja będzie się rozgrywać w dystopijnej wersji Berlina. Naszym zadaniem będzie rozwiązanie zagadki konspiracji, która rządzi tym mrocznym, cyberpunkowym miastem. Twórcy obiecują wzruszającą historię inspirowaną znanymi filmami w klimacie cyberpunka, czeka też na nas wiele dylematów moralnych.
- Wiemy już, że Baldur’s Gate 4 nie wyjdzie spod klawiatur Lariana. Sven Vincke przyznał jednak, że istniała już pierwsza, grywalna wersja produkcji. Co ciekawe, pierwotnie zespół pracował po prostu nad DLC do Baldur’s Gate 3, jednak projekt rozrósł się na tyle, że można było mówić o pełnoprawnej kontynuacji. Vincke dodał, że w pewnym momencie studio było zwyczajnie „wyczerpane” pracami i późniejszym oczekiwaniem na reakcje fanów. To przykra informacja, jednak podejście Belgów jest zdecydowanie godne pochwały. Lepszy kolejny projekt z nowymi siłami, aniżeli bezpieczny sequel na wypaleniu.
- Larian opublikował też ciekawe statystyki po roku od premiery Baldur’s Gate 3. Graczki i gracze chętnie eksplorowali romanse przygotowane przez twórców, a najpopularniejszą opcją bez dwóch zdań okazała się Shadowheart. Pocałowano ją ponad 27 milionów razy (dla porównania, drugi Astarion uzbierał „zaledwie” 15 milionów buziaków. Podobnie w przypadku pierwszej sceny romansowej przy końcu pierwszego rozdziału, aż 32,5% osób spędziło noc z kapłanką Shar. Do finalnej sceny romansu z Shadowheart dotarła prawie połowa graczek i graczy.
Over the last 12 months, you’ve smooched your companions a total of 75 Million times.
Please give them a break, their lips are losing pixels. pic.twitter.com/6UWN45gri6
— Baldur's Gate 3 (@baldursgate3) August 7, 2024
- Najnowszy, piąty sezon Fortnite’a to największe rozszerzenie w historii produkcji. Nowa zawartość obejmuje mapy, bossów i bronie inspirowane superbohaterami. Doctor Doom wprowadził w świecie gry spore zamieszanie, co przyniosło trzy świeżutkie lokacje: Doomstadt, Castle Doom i The Raft. Na wyspie znajdziemy nie tylko wrogów, ale też ciekawych NPC-ów, jak Peelverine.
- Co byście powiedzieli na crossover między Fortnite’em a… Stardew Valley? Cóż, deweloper tej ostatniej nie ma nic przeciwko takiej współpracy. ConcernedApe ma już nawet pierwsze pomysły na to, które postaci mogłyby sprawdzić się w battle royale. Wymienił Pam, Abigail i Sebastiana.
- Inną ciekawą zapowiedzią, tym razem z początku miesiąca, jest The Occultist. Gra DALOAR pozwoli nam wcielić się w Alana Rebelsa, okultystę, i pomóc mu rozwiązać najtrudniejsze śledztwo w karierze. W produkcji nie zabraknie łamigłówek o różnym stopniu trudności, ukrywania przed przeciwnikami i mrocznego klimatu. Alan ma jednak do dyspozycji wyjątkowo użyteczny przedmiot – tajemnicze wahadło, dzięki któremu może manipulować otoczeniem (z przedmiotem wiązać się będzie aż pięć unikatowych mechanik). Tytuł ma wyjść w 2025 roku, lecz dokładna data premiery jest na razie nieznana.
- Wszystko wskazuje na to, że nadchodzący remake Silent Hill 2 będzie jednym z tych bardziej udanych. Ci z dziennikarzy growych, którzy mieli już okazję zagrać w produkcję Bloober Team, wypowiadają się o grze nadzwyczaj pozytywnie. Wielu z nich obawiało się, że twórcy pójdą bardziej w kierunku strzelanki aniżeli survival horroru, co zabije ten unikalny klimat znany z pierwowzoru. Jednak po sprawdzeniu tytułu ich obawy zostały niemal całkowicie rozwiane. Mglisty klimat dalej straszy, a walka jest satysfakcjonująca i pod wieloma względami cięższa, niż wcześniej. Każdy pocisk będzie się liczył.
- Wiele osób może zastanawiać się, dlaczego odświeżanie serii Silent Hill zaczęto akurat od drugiej odsłony. Jak się okazuje, jest to w pewnym sensie realizacja większego „planu Konami”. Poza tym, ciężki klimat i mroczna historia Silent Hill 2 zdawały się bardziej pasować do stylu studia Bloober Team. Zresztą, wystarczy przytoczyć słowa Macieja Głomba, głównego producenta, który sam przyznał, że niektóre produkcje studia (chociażby Layers of Fear) były inspirowane właśnie tym legendarnym horrorem.
- 5 września, czyli już za kilka dni, zadebiutuje pełna wersja gry Ale & Tale Tavern. To kolejna propozycja z gatunku cozy, tym razem pozwalająca nam poprowadzić własną tawernę. Będziemy też hodować zwierzęta, sadzić rośliny czy polować na dzikie stworzenia. Już teraz na Steamie możecie sprawdzić wersję demonstracyjną produkcji.
- Mroczna gra o wędkowaniu, Dredge, otrzymała kolejne DLC. Rozszerzenie The Iron Rig przyniesie „ciemną ciecz”, która zacznie rozprzestrzeniać się na pobliskich wodach. Graczki i gracze będą zmuszeni połączyć siły z Ironhaven Corporation i rozbudować tytułowe Iron Rig. Ulepszanie tej ostatniej przyniesie nam nagrody… ale też różne nieprzewidziane konsekwencje. Premiera dodatku oznacza też, że gracze z Polski mogą wreszcie cieszyć się pełną polską wersją językową.
- Na horyzoncie majaczy ciekawa produkcja łącząca mechaniki znane z takich gier, jak Slay the Spire czy Darkest Dunegon, ze zbieraniem potworów rodem z Pokémonów. Voidsayer, strategia 2D z elementami RPG tworzona przez Pavela Auseitasau, inspiruje się właśnie tą ostatnią serią i pozwoli nam zebrać wyjątkową drużynę złożoną z rozmaitych potworów. Spodziewajcie się wielu niezwykłych kreatur, wymagających walk i unikatowych wydarzeń z różnymi konsekwencjami.
- Jeśli liczyliście na Crash Bandicoot 5 albo crossover tej serii ze Spyro, to możecie podziękować Activision za rozwianie marzeń. Firma miała pierwotnie dać zielone światło na kontynuację przygód jamraja, gdzie złączyłby on siły właśnie z fioletowym smokiem, później jednak zmienili zdanie. Największy wpływ na to miały najpewniej niezadowalające wyniki finansowe czwartej odsłony Crash Bandicoot. Poza tym jednak Activision postanowiło skupić się na grach-usługach. Więcej na ten temat możecie znaleźć na poniższym filmiku Liama Robertsona, dziennikarza growego i historyka.
- Na początku października rozpocznie się wysyłka Mass Effect The Board Game – Priority: Hagalaz. Planszówka skupi się na tytułowym niezbadanym świecie Hagalaz, gdzie Shepard wraz z drużyną musi uporać się z wojskami Cerberusa. To gra kooperacyjna dla 1-4 graczy, która dzięki rozbudowanej narracji pozwala na wielokrotne przejście z zupełnie innymi rezultatami.
- Opóźni się premiera Terminator: Survivors. Nacon chce dopracować tytuł, by sprostać oczekiwaniom fanek i fanów. Nowa data premiery ogranicza się na razie do 2025 roku, choć pewnie w nadchodzących miesiącach dostaniemy nieco więcej konkretów.
- Część z Was na pewno kojarzy pamiętną scenę z oryginalnej wersji Metal Gear Solid 3, w której Big Boss salutuje nad grobem swojego przyjaciela i mentora. Teraz, przy okazji nadchodzącego remake’u, powstała specjalna statuetka uwieczniająca ten ikoniczny moment. Figurka ma nieco ponad 50 cm i została wyceniona na 430 dolarów.
- Balatro, niepozorna karcianka z tego roku, która okazała się hitem, doczekała się ciekawej aktualizacji. Update jest efektem crossoveru między Balatro a czterema innymi grami: Wiedźminem 3: Dziki Gon, Among Us, Vampire Survivors oraz Dave the Diver. W praktyce oferuje to aż cztery nowe, tematyczne talie kart.
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter zostało opóźnione. Pierwotnie ten miks RPG-a z gatunkiem soulslike miał trafić w ręce graczek i graczy jeszcze w tym roku, ale twórcy byli zmuszeni przesunąć premierę na 2025 rok. Powód jest dość typowy przy tego typu obsuwach – twórcy chcą dopieścić tytuł, by dostarczyć go nam w najlepszej możliwej formie.
- 19 września na rynku zadebiutuje Dead Rising Deluxe Remaster. Już teraz wiemy o jednej sporej różnicy względem oryginału i dotyczy ona zdobywania punktów doświadczenia. Frank West, główny bohater gry, zdobywa PD dzięki robieniu zdjęć. Zaliczają się one do kilku kategorii, jednak w remasterze nie pojawi się ta o nazwie „erotica”. Polegała ona na robieniu sprośnych fotografii napotkanym kobietom. Chodziło o uwiecznienie dekoltu, odkrytych nóg czy innych tego typu lubieżnych kadrów.
- Remedy udostępniło nowy raport finansowy. Możemy z niego wyciągnąć kilka ciekawych informacji o ich grach – zarówno tych już wydanych, jak i dopiero w produkcji. Przykładowo, Alan Wake 2 jeszcze nie zwrócił się do końca – dopiero odzyskano wydatki na rozwój i marketing. Control 2 zaś jest już na etapie „gotowości produkcyjnej”, a nad Max Payne 1 & 2 Remake prace trwają już w pełni.
- Final Fantasy XVI, które do tej pory było dostępne ekskluzywnie na PlayStation 5, 17 września zadebiutuje na PC. Już teraz natomiast można zagrać w wersję demonstracyjną. Co ważne, progres poczyniony w ramach dema będzie można przenieść do pełnej wersji gry.
- W najnowszym materiale od Ubisoftu dotyczącym Assassin’s Creed Shadows możemy bliżej przyjrzeć się dwóm grywalnym postaciom: Naoe i Yasuke. Okazuje się, że zarówno w poruszaniu się po świecie gry, jak i walce, są zupełnie odmienni. Kobieta, według samych twórców, jest „najlepszym asasynem w historii”. Jest niezwykle mobilna, może też przeszkadzać wrogom za pomocą światła, jednak w bezpośrednich starciach radzi sobie nieco gorzej. Wtedy lepiej skorzystać z pomocy Yasuke. Choć porusza się dość ociężale, to jest bardzo silny i świetnie walczy. Przyda się też przy wyważaniu drzwi czy przemieszczaniu ciężkich przedmiotów.
- Ubisoft przyznał, że prace nad Assassin’s Creed Shadows trwały dłużej, niż nawet w przypadku Valhalli, bo studio chciało upewnić się, że właściwie odwzorują feudalistyczną Japonię. Główny producent Karl Onnée przyznał, że mogli ukończyć produkcję jeszcze szybciej, jednak nie byłaby wtedy aż tak dobra i bogata w treść. Francuzi mieli też wziąć sobie do serca uwagi od japońskiej społeczności, by maksymalnie dopracować ukazany w grze świat.
- Chernobylite 2: Exclusion Zone, czyli polska konkurencja dla STALKER-a 2, został oficjalnie zapowiedziany. Premiera gry zaplanowana jest na 2025 rok i obejmie PC, Xboksa Series X|S i PlayStation 5. Na razie wiemy, że produkcję cechować będzie nieliniowa fabuła i otwarty świat, nie zabraknie też trybu kooperacyjnego. Jedną z obiecujących mechanik jest możliwość natychmiastowej zmiany ekwipunku na lepiej dostosowany do sytuacji.
- Być może pamiętacie z zeszłomiesięcznego podsumowania, że Dragon Age: The Veilguard pierwotnie miało być grą multiplayer, jednak BioWare zrezygnowało z tego pomysłu. Okazuje się, że duży wpływ na to miała porażka ich innego tytułu, czyli Anthem. Po czasie, jak donosi John Epler, reżyser kreatywny nowego Dragon Age’a, firma doszła do wniosku, że w grze wyłącznie wieloosobowej nie była w stanie wykorzystać swoich najmocniejszych stron. Dlatego też The Veilguard będzie posiadać wyłącznie tryb singleplayer.
- Co więcej, główne miasto, które zobaczymy w Dragon Age: The Veilguard będzie największym w historii serii, a podziękować za to możemy… Dorianowi z Inkwizycji. Powiedział on bowiem na widok Orlais, jednego z największych miast Thedas, że „jest dość urocze i małe w porównaniu do Minrathous”. BioWare wzięło sobie słowa Pavusa do serca i w efekcie stworzyło ogromną, tętniącą życiem metropolię, w której nawet zwykły mieszczanin doświadcza więcej wrażeń podczas przechadzki po mieście, niż królowa Orlais.
- Pewien fan postanowił porównać nadchodzący Gothic Remake z pierwowzorem sprzed 23 lat. Skupił się na kilku lokacjach, które dane było nam już zobaczyć na materiałach promocyjnych. Na poniższym filmiku zobaczymy, jak zmienił się chociażby Stary Obóz czy Wieża Mgieł. Widać, że Alkimia Interactive nie chce zbytnio eksperymentować i planuje dostarczyć graczom i graczkom znajome widoki, tylko w znacznie lepszej szacie graficznej.
- Czy to możliwe, by legendarny Half-Life 3 naprawdę powstawał? Na pewno chcą w to wierzyć fanki i fani, bowiem teraz spekulują na temat tajemniczego „Project White Sands”. Nazwa pojawiła się na profilu jednej z aktorek głosowych, Natashy Chandel. Dlaczego przykuło to uwagę społeczności? Bowiem „Białe Piaski” to nawiązanie do bazy NASA w Nowym Meksyku o takiej samej nazwie. Co więcej, to właśnie w tym rejonie znajdowała się Black Mesa, doskonale znana właśnie z serii Half-Life. Wiemy też, dzięki wyciekowi, że od premiery Half-Life Alyx Valve pracuje w sekrecie nad innym projektem o roboczej nazwie HLX.
- Mamy kolejne informacje na temat graczy i graczek w Europie. Raport Video Games Europe donosi, że ponad połowa Europejczyków w przedziale wiekowym 6-64 sięga, w ten czy inny sposób, po gry. Największym powodzeniem cieszą się, oczywiście, tablety i smartfony. Aż 68% graczy sięga właśnie po te urządzenia, podczas gdy dla konsol i PC te wartości to kolejno 56% i 46%.
- W sierpniu ruszył 5 Sezon gry Diablo 4 i wygląda na to, że przypadł on większości graczek i graczy do gustu. Chwalą oni przede wszystkim szybkie nabijanie kolejnych poziomów czy sporo nowych przedmiotów. Żeby jednak nie było zbyt kolorowo, nie uszło ich uwadze, że niektóre klasy postaci są zdecydowanie zbyt potężne. Mowa tu przede wszystkim o łotrzyku i czarodzieju.
- We wrześniu dostaniemy kolejne DLC do Crusader Kings 3 o nazwie Roads to Power. Paradox udostępnił film, w którym opowiada nieco więcej o Imperium Bizantyjskim, na którym to skupi się rozszerzenie. Ponadto, dodatek przyniesie ciekawą mechanikę o nazwie Landless Adventure. Jak sama nazwa wskazuje, pozwoli nam ona na grę bez włości. W praktyce oznacza to, że graczka lub gracz staną się najemnikiem lub rabusiem, uzależnionym wyłącznie od miejsca, w którym akurat się znajdzie.
- Discovery może planować licencjonowanie swoich marek. Nie mamy co prawda żadnego oficjalnego potwierdzenia, ale jeśli doniesienia się potwierdzą, może to się skończyć sprzedażą Warner Bros. Games. Jeśli chodzi o firmy, które najpewniej pozyskałyby studio, wymienia się przede wszystkim Tencent i Microsoft. A jest o co walczyć, przypomnijmy bowiem, że WB Games ma w swoim portfolio takie marki, jak Mortal Kombat czy Hogwarts Legacy.
- Fields of Mistria to hit ostatnich tygodni. Gra zbiera fenomenalne recenzje, a twórcy obiecują wprowadzić do niej dużo więcej zawartości. Już teraz tytuł starcza na ponad 40 godzin rozgrywki, a w planach są jeszcze takie mechaniki, jak małżeństwo czy posiadanie zwierząt. Dostaniemy też nowe dialogi i eventy dla opcji romansowych. Znajdzie się też coś dla fanów eksplorowania podziemi – mowa o kolejnych potworach i zwiększeniu maksymalnego poziomu poszczególnych umiejętności.
- To, że recenzenci często nie dostają zbyt dużo czasu na ogrywanie różnych produkcji, nie jest niczym nowym. Niestety wyświetlenia tekstów i zainteresowanie nimi dyktuje często data ich publikacji, a konkretnie zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Jeśli więc od otrzymania kodu do dużej produkcji AAA do zejścia embarga mamy zaledwie kilka dni, to albo musimy brać wolne w pracy zarobkowej, by ograć dany tytuł, albo pogodzić się z tym, że tekst ukaże się później i zyska mniej wyświetleń. Jason Schreier zwrócił na to uwagę przy Star Wars Outlaws, gdzie redakcje z całego świata miały maksymalnie 7 dni na instalację, ogranie i opisanie gry, nieraz również z montażem wideo-recenzji czy korektą tekstu. To ekstremalnie mało czasu jak na porządne zrecenzowanie produkcji, której pełna rozgrywka ma zająć do 60 godzin. Dlatego właśnie nasza recenzja Star Wars Outlaws ukaże się na stronie we wrześniu, bo nie chcemy ogrywać tak dużej gry po łebkach.
- CD Projekt Red zaprasza fanów swoich gier na imprezy larpowe. Organizacją zajmie się LarpVenture, opierając się na licencjach otrzymanych od polskiego studia. W efekcie otrzymamy larpy osadzone w uniwersum Wiedźmina oraz Cyberpunk 2077. Pierwsze oficjalne wiedźmińskie larpy miały miejsce już w minionym miesiącu pod tytułem Idzie niebo ciemną nocą. Polskojęzyczny odbył się 15 sierpnia w Kuńkowcach. Międzynarodowy zaś 22 sierpnia. O cyberpunkowych jeszcze nic więcej nie wiadomo.
If you've ever wondered what everyday life in The Witcher world looks like, don’t. Live it instead! 🐺⚔️
Take part in an officially licenced larp, organized by a Polish group LarpVenture.
Interested? Official scenarios are coming soon, but you can already check what happened… pic.twitter.com/YNMQmVgCST
— The Witcher (@witchergame) August 12, 2024
https://x.com/CyberpunkGame/status/1822976384697872519
Don’t wait until 2077 to visit the dark future! 😎
Take part in an officially licenced #Cyberpunk2077 larp, organized by a Polish group LarpVenture.
Official scenarios are coming soon. But you can already check what happened before and deets here 👉 https://t.co/e2WjVa412Y pic.twitter.com/ixd6vXyFnH
— Cyberpunk 2077 (@CyberpunkGame) August 12, 2024
- To nie koniec newsów od rodzimego studia. Wyczekiwany przez fanów na całym świecie Wiedźmin 4 ma niedługo wejść w fazę produkcji. Preprodukcja dobiega bowiem końca, zespół jest bliski domknięcia jej ostatniego etapu. Oznacza to, że wstępnie planowana na 2025 rok premiera gry najpewniej zostanie opóźniona.
- Wciąż oficjalnie nieogłoszona gra Valve, Deadlock, już odnosi sukcesy na Steamie. Jak to możliwe? Wydawca najpewniej rozesłał zaproszenia do testowania produkcji, niemniej nie pozwolił na udostępnienie materiałów z rozgrywką. Mimo to w sierpniu liczba aktywnych graczy stale rosła, osiągając apogeum 31 sierpnia o godzinie 19 z liczbą prawie 144 tysięcy użytkowników w grze. Jest to o tyle ciekawe odkrycie, iż na swojej stronie Steam gra nie ma ani opisu, ani trailera czy screenshotów, jedynie krótki teaser z jednym ujęciem. Niemniej, skoro testy trwają już od miesiąca i na tak dużą skalę, Valve powinno niedługo oficjalnie zapowiedzieć Deadlock.
- Microsoft Flight Simulator 2024 ponownie zaskakuje. Gra, poza sterowaniem różnego rodzaju powietrznymi środkami lokomocji, zaoferuje również możliwość opuszczenia samolotu czy balonu i odbycia pieszej wycieczki. Dzięki temu zwiedzimy zarówno różne lotniska, jak i w pełni trójwymiarowe środowiska. Będziemy więc mogli udać się na spacer po górskich szlakach lub wzdłuż brzegu morza czy jeziora. A kiedy zagramy? Już 19 listopada na PC oraz konsolach Xbox Series X|S.
- Mimo że nie otrzymaliśmy jeszcze oficjalnej zapowiedzi Red Dead Redemption na PC, to opis gry na stronie PlayStation Store nie pozostawia wątpliwości. Redakcja GryOnline zdążyła zapisać zrzut ekranu, na którym widać podane w opisie tytułu informacje o wydaniu na komputery osobiste. Miały się w nim również znaleźć słowa: „spektakularna przygoda na Dzikim Zachodzie, która zdefiniowała całą generację — teraz po raz pierwszy dostępna na PC”. Ponadto, wersja PC ma otrzymać obsługę wyższej rozdzielczości i liczy FPS-ów, dźwięku przestrzennego oraz wszystkie ulepszenia z zeszłorocznego portu na konsole PlayStation 5, PlayStation 4 i Nintendo Switch.
- Raphale Colantonio, reżyser Dishonored czy Prey, zdradził, że nie jest fanem ultrarealistycznej grafiki w grach. Uważa, że szybko się starzeje, co nie jest opłacalne wobec ilości czasu, jaki trzeba poświęcić na jej opracowanie. Produkcje stawiające na stylizowaną grafikę mają zajmować go mniej, jak i również w efekcie mniej kosztować. Jednocześnie, według Colantonio, „starzeją się z godnością”.
- Prace nad Nintendo Switch 2 trwają. Według nowych informacji, przenośna konsola ma mieć od 8 do nawet 16 GB RAM. Najpewniej doczeka się również mocniejszych zabezpieczeń, które pozwolą na ograniczenie piracenia gier. To jednak ma odbić się na wydajności urządzenia. Czy tak faktycznie się stanie? Niedługo powinniśmy dostać oficjalną zapowiedź sprzętu i wtedy się przekonamy.
- Według uznanego informatora, billbil-kuna, niedługo otrzymamy oficjalną zapowiedź PlayStation 5 Pro. Prawdopodobnie wydarzy się to jeszcze tej jesieni, by Sony, zgodnie ze zwyczajem, mogło uruchomić sprzedaż w przedświątecznym okresie. Design ma być bardzo podobny do wersji Slim i różnić się głównie trzema poziomymi paskami widocznymi po obu stronach konsoli.