Po prawie miesiącu od premiery gry STALKER 2 pojawiła się pierwsza duża aktualizacja 1.1, która poprawia między innymi jedną z głównych bolączek – system A-Life. Deweloperzy rozwiązali w sumie ponad 1800 problemów.
Jeśli ogrywaliście najnowszą produkcję GSC Game World tuż po premierze, to prawdopodobnie zauważyliście, że zmaga się z niejednym problemem. Na szczęście niecały miesiąc po wydaniu twórcy zdecydowali się na wydanie patcha 1.1, który naprawia wiele znaczących aspektów. Aktualizacja do gry STALKER 2: Serce Czarnobyla poprawia przede wszystkim system A-Life, ale balans, optymalizacja i problemy z questami nie zostały pominięte.
Jakich zmian możemy się spodziewać?
Wspomniany wcześniej system A-Life ma tajemniczą nazwę. Co się pod nią kryje? Głównie zmiany z NPC i światem dookoła. Twórcom zależy na tym, by zona była jak najbardziej realistyczna i żywa, a w tym celu przygotowali cały system. Od początku było z nim wiele błędów. Najważniejsze zmiany, które wprowadza patch pod tym kątem to:
- brak spawnowania się NPC za plecami gracza
- zwiększona szansa na spotkanie swobodnie wędrujących postaci na obszarze zony
- poszerzony zakres zasięgu, w którym gracz jest w stanie zauważyć postacie niezależne
- dodanie zróżnicowanych grup przemierzających Strefę
- usunięcie systemu, który sprawiał, że postacie nie pojawiały się na obszarach poza widocznością gracza (tzw. tryb offline)
Poza tym twórcy zadbali także o problemy ze sztuczną inteligencją. Główną poprawką jest zwiększony czas pomiędzy pojawianiem się psionicznych psów, ale także usunięcie błędu, który powodował komiczną sytuację sprawiającą, że ogromne mutanty mogły chować się za niewielkimi obiektami, o wiele mniejszymi od nich. AI teraz także lepiej wykrywają trasę do gracza (między innymi już nie mogą przechodzić przez zamknięte drzwi).
Kolejne istotne zmiany nastąpiły w kwestii balansu. Od teraz gracze otrzymają większe nagrody za niektóre z misji. Wydłużony o 30% został także czas odnowienia umiejętności Snorka, a artefakt „złota rybka” wart jest od teraz 14000 kuponów. Deweloperzy zadbali również o wyeliminowanie exploitów.
Optymalizacja tytułu była problemem od samego początku, pomimo zapewnień, że wymagania sprzętowe nie będą wygórowane. Na szczęście wraz z patchem 1.1 nadeszły gruntowne zmiany. Bardzo ważną z nich jest poprawa wydajności dla kart z serii RTX 3000 przy włączonym trybie FSR frame generation, ale także zwiększenie performance’u na obszarach z dużą ilością NPC. Aktualnie tego typu utrudnienia występowały nawet na bardzo mocnych sprzętach. Gracze skarżyli się na dużą ilość crashy, co nie umknęło uwadze deweloperom. Większość z nich naprawiono.
Twórcy wyeliminowali wiele błędów związanych z przerywnikami filmowymi, obiektami interaktywnymi, zadaniami, osiągnięciami, systemem zapisu oraz ogólną eksploracją świata. Jest to naprawdę obszerna aktualizacja. Jest tylko jedna wada – patch waży bowiem około 110 gigabajtów, więc należy uzbroić się w cierpliwość podczas pobierania.