Starożytność, latająca cywilizacja czy piekielne czeluście – na fanów budowania własnych metropolii czeka mnóstwo interesujących miejsc akcji. Zerknijcie na najciekawsze city buildery, które zadebiutują w 2025 roku.
Pragnęliście kiedyś zostać zarządcą rzymskiego miasta? A może chcieliście zająć się rozwojem metropolii w samym piekle? Czy marzy Wam się powrót do atmosfery produkcji z lat 90. XX wieku? Niezależnie, czego szukacie, w przyszłym roku będziecie mieli z czego wybierać. Sprawdźcie nasze zestawienie najciekawszych city builderów, które zadebiutują w 2025 roku.
Builders of Egypt (8 stycznia 2025; PC)
Nie od razu Egipt zbudowano. W grze Builders of Egypt zajmiemy się zarządzaniem starożytnym egipskim miastem i przyczynimy się do jego rozwoju. Produkcja oferuje bogatą, historyczną kampanię, dziejącą się na przestrzeni około trzech tysięcy lat. Co ciekawe, gra mocno inspirowana jest Faraonem z 1999 roku, ale największe podobieństwo zobaczymy jedynie w podstawach rozgrywki. W czasie zabawy postawimy słynne egipskie budowle jak Sfinks czy piramidy oraz zadbamy o przepływ towarów i zasobów.
Warto też dodać, że tytuł kładzie duży nacisk na aspekt religijny. Będziemy odpowiedzialni za dostęp społeczeństwa do świątyń, festiwali na cześć bogów czy miejsc kultu. Oprócz tego zajmiemy się handlem, podatkami, spełnianiem zachcianek faraona czy nawet wyślemy ekspedycje w celu odnalezienia rzadkich surowców.
Airborne Empire (wczesny dostęp: 13 stycznia 2025; PC)
W tej grze nasze miasto będzie… latać. Airborne Empire zabiera nas do fantastycznego świata, wykreowanego na potrzeby Airborne Kingdom z 2020 roku. Ten tytuł łączy w sobie nie tylko cechy city buildera, ale i elementy RPG czy aspekty związane ze starciami z przeciwnikami. W czasie zarządzania naszym latającym miastem będziemy nawiązywać kontakty z pobliskimi metropoliami oraz odpierać ataki podniebnych piratów czy innych wrogo nastawionych do nas osób. Niestety, im bardziej rozwijamy swoje imperium, tym większą zwracamy na siebie uwagę, dlatego warto zadbać o systemy obronne. Metropolia potrafi się również przemieszczać, więc w czasie podróży możemy natrafić na ciekawe surowce, unikalne nagrody czy przyjaźnie nastawionych ludzi.
Kaiserpunk (27 lutego 2025; PC)
Z kolei Kaiserpunk zabiera nas do alternatywnej wersji XX wieku. Rozgrywka w tej produkcji opiera się na dwóch elementach. Pierwszym oczywiście jest rozwijanie miasta, zwłaszcza skupianie się na udoskonalaniu produkcji. W czasie zabawy będziemy wznosić kolejne budynki, dbać o sieć dróg oraz rozwijać skomplikowane łańcuchy produkcyjne. Drugą istotną częścią rozgrywki jest podejmowanie decyzji politycznych, które pozwolą zamienić nasze państwo-miasto w imperium. Kontrolę nad okolicą zdobędziemy albo dyplomatycznie, albo wchodząc na ścieżkę wojenną. Dwa filary się przenikają i musimy o nie jednakowo dbać. Warto też zauważyć, że zarówno w jednej, jak i w drugiej części mamy do czynienia z rozgrywką w czasie rzeczywistym.
Celestial Empire (wczesny dostęp: marzec 2025; PC)
Dzięki tej polskiej produkcji odwiedzimy starożytne Chiny. Cesarz właśnie mianował nas gubernatorem niewielkiej wioski i naszym obowiązkiem będzie zadbanie o jej rozwój. W Celestial Empire niezwykle ważne jest umiejętne zarządzanie czasem i sprawne planowanie. Zabawa skupia się przede wszystkim na pozyskiwaniu surowców oraz opracowywaniu łańcuchów produkcyjnych. Często dużą rolę odgrywa odpowiednie umieszczenie danego elementu na mapie, tak aby mieszkańcy mieli do niego łatwy dostęp. Oprócz tego w grze znajdziemy opcję czczenia przeróżnych bogów. Warto dbać o dobre relacje z bóstwami, które przynoszą nam korzyści i mieć baczenie na złośliwe demony.
The Whims of the Gods (wczesny dostęp: pierwszy kwartał 2025; PC)
Kolejna rodzima produkcja na liście. W The Whims of the Gods wybudujemy miasto, nad którym wisi groźba apokalipsy. Naszym zadaniem więc będzie nie tylko rozwój metropolii, ale i uchronienie jej od (domniemanej) zagłady. Oprócz typowego dbania o zasoby czy technologie zajmiemy się też aspektem religijnym. Oczywiście kluczową rolę w rozgrywce odegra odsuwanie w czasie zagłady, którą ma spowodować pobliski wulkan. Oprócz tego zmierzymy się z innymi klęskami żywiołowymi czy atakami potworów. Na szczęście możemy przygotować się odpowiednio wcześniej dzięki kalendarzowi przewidującemu przyszłość. Co ciekawe, choć w grze znajdziemy mechanikę potyczek, jest ona uproszczona do minimum, gdyż posyłane do boju jednostki atakują automatycznie.
Earth of Oryn (wczesny dostęp: pierwszy kwartał 2025; PC)
Ciekawą mechanikę oferuje gra Earth of Oryn. W tej produkcji bowiem będziemy mogli tworzyć budowle od podstaw, samodzielnie dobierając surowce oraz elementy konstrukcyjne. W fantastycznym, inspirowanym średniowieczem, świecie gry sporą rolę odegrają również działania wojenne, dyplomatyczne, handel czy odkrywanie nowych ziem. Kraina została podzielona na frakcje, a my przejmiemy kontrolę nad jedną z nich. Od nas zależy, czy pokierujemy ludem łagodnie i sprawiedliwie, czy wybierzemy rządy twardej ręki. Filarem rozgrywki jest tutaj kampania fabularna, ale Earth of Oryn oferuje także tryb sandboksowy.
The HELL: City Builder of the Dead (wczesny dostęp: drugi kwartał 2025; PC)
Byliśmy już w Egipcie i w powietrzu, czas teraz na samo piekło. Ten tytuł zaoferuje nam ciepłą posadkę piekielnego gubernatora, który musi zająć się dużym napływem dusz, spowodowanym klęskami żywiołowymi, takimi jak chociażby trzęsienie ziemi w Japonii w 1923 roku. W przeciwieństwie do innych produkcji z gatunku nie zajmiemy się tutaj zwiększeniem populacji. Mianowicie, będziemy przede wszystkim odpowiedzialni za zamianę dusz w Grzeszników. Dopiero ci staną się główną siłą roboczą, zajmującą się budowaniem oraz tworzeniem surowców: krwi, łez, strachów oraz odpadów. Grzesznicy nie generują żadnych kosztów utrzymania i możemy ich śmiało torturować, czy poświęcać dla zasobów. Musimy jednak uważać, żeby nie zostali zabici przez okoliczne potwory. W grze znajdziemy także drzewko rozwoju oraz walki z bossami.
Metropolis 1998 (wczesny dostęp: 2025; PC)
Z kolei w zupełnie zwyczajnego burmistrza wcielimy się w pixelartowym Metropolis 1998. Twórcy postawili mocno na odwzorowanie klimatu city builderów z lat 90. XX w., przy zachowaniu ulepszeń pochodzących od nowoczesnych przedstawicieli tego gatunku. Znajdziemy tutaj realistyczne i rozbudowane mechaniki, przykładowo symulację ruchu drogowego, która potrafi śledzić ponad 100 000 osób czy pojazdów równocześnie. Mamy również możliwość zajrzenia do wnętrza każdego budynku i podejrzenia mieszkańców. A ci robią sporo, gdyż śpią, odpoczywają, chodzą do pracy i wykonują wiele innych czynności. Warto wspomnieć, że ich potrzeby są ustalane poprzez sumowanie pragnień poszczególnych obywateli zamiast prostego podziału na strefy miejskie. Oprócz tego tytuł oferuje opcję przełączania się między kamerą izometryczną a widokiem pionowym. Zagracie jedynie w pojedynkę.
Anno 117: Pax Romana (2025; PC, PS5, XSX)
To już ósma odsłona słynnego cyklu historycznych city builderów od Ubisoftu. Tym razem przenosimy się do II wieku i wcielamy w rolę rzymskiego gubernatora. Będziemy sprawować władzę albo nad prowincją Lacjum (dzisiejsze centralne Włochy), albo celtycką krainą Albion (dawna nazwa współczesnej Anglii). Od nas zależy czy postawimy na różnorodność i pielęgnowanie celtyckiej tradycji, czy wprowadzimy rzymskie zwyczaje na ziemiach podległych cesarstwu. Produkcja przede wszystkim koncentruje się na dbaniu o poddanych i rozwijaniu miasta. Oczywiście będziemy mieć możliwość wybudowania akweduktów czy zorganizowania dla mieszkańców spektakularnych widowisk w koloseach.
Dungeons & Kingdoms (wczesny dostęp: 2025; PC)
Podbojami zajmiemy się za to w średniowiecznym Dungeons & Kingdoms. Tutaj rozgrywka opiera się na dwóch filarach i jednym z nich jest właśnie przemierzanie fantastycznej krainy, szukanie przygód oraz prowadzenie starć z przeciwnikami. Dynamiczne potyczki, podczas których zawalczymy z bandytami, stworami albo najeźdźcami, pozwolą zwiększyć bezpieczeństwo naszej osady. Tę z kolei wzniesiemy, korzystając z okolicznych zasobów. Co ciekawe, mamy możliwość dostosowywania topografii terenu poprzez karczowanie lasów, kopanie fos oraz wyrównywanie dużych połaci ziemi.
Pompeii: The Legacy (2025; PC)
Znowu trafiamy do Rzymu, a tym razem przypadnie nam zadanie odbudowania Pompei po katastrofalnym wybuchu Wezuwiusza. Jako głowa rzymskiej rodziny będziemy nadzorować proces budowy przez kilka pokoleń. W tym czasie zadbamy o surowce oraz dobrobyt mieszkańców. Ponadto zajmiemy się badaniami, zwłaszcza technologią i filozofią. Dzięki tym gałęziom nauki będziemy w stanie stawiać lepsze budynki czy zadbać o sprawy związane z edukacją. Oczywiście będziemy mieć też na uwadze stosunki handlowe z okolicznymi osadami oraz staniemy się zawsze przygotowani na zdarzenia losowe jak plagi, pożary czy wybuchy wulkanów.
Beyond These Stars (wczesny dostęp: 2025; PC)
Bardzo nietypowe miejsce zaoferuje gra Beyond These Stars. W tej produkcji bowiem postawimy miasto… na grzbiecie kosmicznego wieloryba. Oczywiście budowanie na ciele świadomej istoty nie będzie łatwe. Zmierzymy się z przeróżnymi wyzwaniami: zarządzaniem skomplikowanym łańcuchem dostaw, transformowaniem okolicznej „ziemi” czy opieką nad wielorybem. W trakcie naszej wędrówki po wszechświecie spotkamy kosmitów, z którymi możemy nawiązać relacje i tym samym zdobyć nowe technologie czy zasoby. Przy okazji spróbujemy także poznać przeszłość istoty, na plecach której postawiliśmy osadę. Z naszym latającym towarzyszem podróży także możemy się zaprzyjaźnić. Sęk tkwi w tym, aby znaleźć balans pomiędzy zadbaniem o nasz lud, a koniecznością koegzystencji z wielorybem.
Najciekawsze city buildery w 2025 roku, czyli dla każdego coś dobrego
Niezależnie od tego, czy wolicie latać, czy stąpać po piaskach starożytnego Egiptu, czy może wcielić się w zwyczajnego burmistrza, na przyszły rok pod kątem premier city builderów możecie patrzeć raczej optymistycznie. Widać, że gatunek zapoczątkowany w 1989 roku przez grę SimCity wciąż ma się całkiem dobrze. Jeśli jeszcze Wam mało, koniecznie sprawdźcie podobne zestawienie z zeszłego roku.
Będziecie czekać na jakąś konkretną premierę?