Top 10 scen śmierci w grach, czyli które postaci poruszyły nas najbardziej

Top 10 scen śmierci w grach

Top 10 scen śmierci w grach to subiektywne zestawienie doświadczeń  naszych redaktorek, które postanowiły podzielić się z Wami swoimi najboleśniejszymi stratami.

UWAGA! ARTYKUŁ TOP 10 SCEN ŚMIERCI W GRACH ZAWIERA SPOILERY!

Śmierć to niełatwy temat, ale gdy zdarza się w grach lub filmach, zazwyczaj potrafimy oddzielić ją od tej prawdziwej. Mimo wszystko z różnych przyczyn, gdy zatapiamy się w rozgrywkę i świat wykreowany przez deweloperów, niektóre dramatyczne sceny zapadają nam w pamięć. Czasem wynika to z bólu po stracie postaci, innym razem przez widowiskowość, czasem dużą rolę gra element zaskoczenia. Top 10 scen śmierci z gier według naszej redakcji to zbiór, a nie ranking. Każdy może indywidualnie wybrać swoje NAJ.

W artykule znajdują się spoilery z poniższych gier:

  • Wiedźmin 3: Dziki Gon
  • Call of Duty: Modern Warfare 2
  • Dragon Age: Inkwizycja
  • Final Fantasy VII
  • Assassin’s Creed: Revelations
  • Mass Effect 2
  • Cyberpunk 2077
  • Dark Souls I
  • Horizon: Zero Dawn

1. Vesemir – Wiedźmin 3: Dziki Gon

Vesemir jest postacią znaną zarówno z serii książek autorstwa Andrzeja Sapkowskiego, jak i z gier od CD Projekt RED. Był on najstarszym wiedźminem w Kaer Morhen i uczył młodszych adeptów. Spod jego skrzydeł wyszli chociażby Geralt, Eskel i nieco młodszy Lambert. Gdy Ciri pod opieką Białego Wilka trafiła do twierdzy, przejął opiekę także nad nią. Młodzi zabójcy potworów uczyli jej walki i zwinności, a on wpajał jej wiedzę potrzebną do przetrwania na szlaku. Dziewczyna z czasem zaczęła nazywać go wujkiem Vesemirem i my także zaczęliśmy się do niego przywiązywać. Tym bardziej jego śmierć wzbudziła w graczach wiele cierpienia. Zginął, broniąc Ciri przed Dzikim Gonem, w trakcie ich ataku na Kaer Morhen. Jest to śmierć fabularna, więc nie mieliśmy szans jej uniknąć (jak w przypadku Lamberta). Pogrzeb Vesemira to jedna z najbardziej wzruszających scen w całej grze.

(Maja)

2. Ghost – Call of Duty: Modern Warfare 2

Ghost, a w zasadzie Simon Riley, był brytyjskim porucznikiem i członkiem sił specjalnych Special Air Service, a później Task Force 141.  Uczestniczył w III wojnie światowej, podczas której zaprzyjaźnił się z głównym bohaterem Garym Sandersonem, nazywanym Roach. Razem przeżywali wiele misji, a gracze kojarzą go głównie przez jego charakterystyczny wygląd. Nosił kominiarkę z nadrukiem czaszki, czerwone okulary i słuchawki. Ostatnia z misja z jego udziałem należy do najtrudniejszych w całej fabule. Gracze trudzą się, aby pokonać dużą liczbę przeciwników, a na końcu spotyka ich niemiłe zakończenie, a mianowicie zdrada. Generał Shepherd, który miał ich zabrać z pola bitwy i odebrać dane zawarte w M.P.D (przedmiot fabularny), strzela najpierw do Roacha, a później Ghosta, po czym każe podpalić ich ciała. Robi to, aby dane z M.P.D., które mogły go skompromitować, nie wyciekły.

(Maja)

3. Hawke – Dragon Age: Inkwizycja

Hawke to protagonista/protagonistka drugiej części serii Dragon Age. Z tego powodu gracze są bardzo zżyci z tą postacią w kolejnej części, kiedy pojawia się jako bohater niezależny. W Dragon Age: Inkwizycja nasza bohaterka lub bohater poznaje Hawke’a dzięki krasnoludowi imieniem Varric (kompanowi bohatera z poprzedniej części). Ukrywa on swojego przyjaciela przed innymi towarzyszami, ponieważ ten nie chciał bawić się w ratowanie świata po raz drugi. Bohater Kirkwall był zmęczony po swojej własnej przygodzie, a to jego/ją typowano na lidera Inkwizycji. Kiedy tajemnica krasnoluda wychodzi na jaw, spotyka się to z niezadowoleniem kilku innych towarzyszy, przede wszystkim Cassandry. Hawke chce pomóc oczyścić dobre imię Szarych Strażników. Organizacja ta w toku fabuły została skorumpowana i trafiła pod wpływ głównego antagonisty tej części. Wraz z członkiem straży imieniem Stroud dołączają do oblężenia twierdzy strażników, prowadzonego przez naszego bohatera. W wyniku pewnych komplikacji cała drużyna trafia do Otchłani. Ktoś musi się poświęcić, aby pozostali mogli się stamtąd wydostać. Mamy wybór pomiędzy Stroudem a Hawke’iem. Wybór Bohatera Kirkwall jest zdecydowanie bardziej dramatyczny, ponieważ jego poświęcenie dotyka wiele postaci ze świata gry oraz graczy, którzy się do niego przywiązali. Na szczęście, w przeciwieństwie od większości z pozycji na tej liście, jego śmierć jest całkowicie opcjonalna.

(Maja)

4. Zack – Final Fantasy VII

Zack to główny bohater prequelu do Final Fantasy VII, czyli Final Fantasy: Crisis Core. Poznajemy go w wieku 15 lat. Jest nowym, młodym i obiecującym żołnierzem w oddziałach SOLDIER, armii należącej do korporacji Shin-Ra. Ma mentora, Angeala, który inspiruje go, by został bohaterem i pomagał ludziom na całym świecie. W trakcie gry Shin-Ra okazuje się skorumpowaną organizacją, która wysysa energię z serca planety, by zasilać swoje miasta i maszyny. Eksperymentują także na członkach SOLDIER, przez co Zack zaczyna tracić ludzi, z którymi się zżył. Sam w wyniku działań organizacji zostaje uprowadzony. Udaje mu się zbiec wraz z otrutym przyjacielem, ale ostatecznie dopada go Shin-Ra, przez co rozpoczyna się walka, której nie można wygrać. Trwa potwornie długo, a i tak w końcu to my musimy pozwolić Zackowi zginąć. Zakończenie, które po tym następuje, łamie serca wszystkim graczom. Boli szczególnie, ponieważ nikt nie był w stanie pomóc postaci, którą pokochało tak wiele osób.

(Sooze)

5. Altair – Assassin’s Creed: Revelations

Bodaj najbardziej pamiętna scena z serii Assassin’s Creed, a przynajmniej jego starszych odsłon, to śmierć Altaira. Co istotne, widzimy tu koniec postaci, którą graliśmy w pierwszej części, a sam moment (będący jednocześnie końcówką gry) stanowi pewną klamrę historii zarówno tego protagonisty, jak i głównego bohatera Assassin’s Creed: Revelations (ostatniej części trylogii), czyli Ezio. Oba wątki są istotne dla tej produkcji, ponieważ wzajemnie przeplatają się w trakcie rozgrywki. Protagonista pierwszej części serii nie posiadał dalej rozwiniętej historii, co pozwoliło twórcom na ciekawe wplecenie jego wątku do trylogii Ezio.

(Liriel)

6. Shepard i Anderson – Mass Effect 2

W Trylogii Mass Effect jest naprawdę wiele śmierci. Gdybym miała wybierać najistotniejszą dla fabuły, byłaby to śmierć Sheparda na początku Mass Effect 2. To zdarzenie wiele zmieniło i sprawiło, że wybór pomiędzy biologicznym życiem i sztuczną inteligencją nie był oczywisty. Shepard „odbudowany” przez Cerberusa był czymś zupełnie innym. Redzi poszerzyli ten wątek w grze Cyberpunk 2077, Johnny i V… Eee, spoilery! Ale, wracając do Mass Effect, najważniejsza dla historii – śmierć Sheparda, ale najtrudniejsza emocjonalnie – śmierć Andersona.

Kapitan David Anderson był zasłużonym bohaterem wojennym, pierwszym absolwentem programu szkolenia Sił Specjalnych N7 i oryginalnym dowódcą SSV Normandy. Dla Komandora Sheparda był natomiast bezpośrednim zwierzchnikiem. Ktoś, kto poświęca życie karierze wojskowej, nie liczy na spokojną śmierć we własnym łóżku. Zwłaszcza kiedy galaktyka jest w stanie krwawej wojny z obcą rasą. Nigdy nie czułam się tak samotna jak w momencie, kiedy nie usłyszałam odpowiedzi z ust Andersona. To była jedna z tych samobójczych misji z małym prawdopodobieństwem sukcesu. Shepard i Anderson jako jedyni dotarli do celu i wykonali główne zadanie. Po krwawej jatce oboje zostali ranni, bez szansy na ratunek.

Umieraliśmy razem. Jego ostatnie słowa brzmiały „dobrze się spisałaś, jestem z ciebie dumny”, potem nastąpiło milczenie. On umarł pierwszy, ja musiałam po prostu dłużej poczekać na śmierć. Poczułam przerażającą samotność, niczym małe dziecko, które traci ojca. Nigdy nie zapomnę tych emocji, tak jak nie zapomnę finału Cyberpunka 2077.

(Sol Palmer)

7. Silverhand lub V – Cyberpunk 2077

Historia V jako protagonisty/protagonistki ma kilka zakończeń. Ale wśród prowadzących do nich wyborów jest jeden bardzo istotny. Na początku historii, jako najemnik albo najemniczka, mamy wykraść pewien biochip, ale coś idzie nie tak. W wyniku niefortunnych zdarzeń do głowy naszej postaci dostaje się engram (cybernetyczna kopia świadomości) niejakiego Silverhanda. Głównym celem gracza jest oddzielenie ich świadomości w trakcie rozgrywki. W zależności od tego, jakie decyzje podejmiemy w kluczowym momencie pod koniec gry otrzymamy wiele różnych zakończeń. Tutaj jednak chcę skupić się przede wszystkim na dwóch. W pierwszym V pozwala odejść Silverhandowi, a życie, które mu/jej zostało ma za jakiś czas się skończyć. W drugim natomiast to V odchodzi w świat engramów i pozostawia ciało Silverhandowi. Różnic wśród możliwych opcji jest jeszcze kilka i część z nich także powiązana jest ze śmiercią protagonisty. Myślę, że i to mogłoby stanowić osobny materiał na bardziej szczegółową top listę śmierci w grach. Jeśli chcecie poznać wszystkie możliwe zakończenia, zapraszam do filmiku poniżej.

(Maja)

(Znajdziecie tu także zakończenia spoza Top 10 scen śmierci w grach. Film jest podzielony na sekcje.)

8. Solaire – Dark Souls I

Solaire to prawdopodobnie najbardziej pozytywna postać w całej trylogii. Poznajemy go praktycznie na samym początku gry, do której zdaje się w ogóle nie pasować (ja przy pierwszym przejściu próbowałam go zabić, bo uznałam, że muszę to zrobić, zanim on zabije mnie xD). Wesoły rycerz nie do końca wiadomego pochodzenia (teorie na ten temat zostały obalone przez Dark Souls III), który pomaga nam przy walkach z bossami i, przede wszystkim, przemierza świat w poszukiwaniu słońca. Spotykamy go w różnych momentach gry i wchodząc w kolejne opcje dialogowe (a raczej monologowe, bo dopiero w Sekiro, dzięki decyzji tych samych twórców, nasze postacie zaczęły mówić), możemy zaobserwować coraz więcej wątpliwości odnośnie do sensu całej wyprawy… i, jak to w Soulsach bywa, wszystko zależy od szczegółów, więc jeśli pominiemy drobny element na pewnym etapie gry, nasz jedyny przyjaciel zwariuje i spotkamy go w ciemnościach, gdzie przyjdzie nam go zabić.

(Jest jednak pewna możliwość uratowania go.)

(Liriel)

9. Artorias – Dark Souls: Artorias of the Abyss (DLC do Dark Souls I)

Artorias jest wojownikiem-legendą, który przewija się przez praktycznie całą serię. To jeden z rycerzy lorda Gwyna, zdolny przemierzać Otchłań, która ostatecznie go pochłonęła. Gdy stajemy z nim twarzą w twarz, widzimy w zasadzie strzęp dawnej legendy, a walka z nim jest po części symbolem, a poniekąd aktem zwykłej litości. Na poniższym filmie można zauważyć, że Artorias ma uszkodzoną rękę. Wcześniej nosił w niej tarczę. Znajdziemy ją zresztą potem w Otchłani, a jej moc chroni Sifa, wilka Artoriasa. Wyswobodzony Sif pomaga nam potem w walce z bossem Manusem. Tego czworonoga spotykamy też w podstawowej wersji gry (zatem kilkaset lat później w stosunku do DLC), gdzie jest jednym z głównych bossów. Jeśli przejdziemy dodatek przed przystąpieniem do walki z Sifem w podstawce, ten rozpoznaje nas, a my otrzymujemy inną cutscenkę.

(Co ciekawe, niewykorzystane dialogi Artoriasa zostały fanowsko dodane do gry, z pomocą moda, co także można zobaczyć w poniższym filmiku.)

(Liriel)

10. Rost – Horizon: Zero Dawn

Rost to przyszywany ojciec Aloy, protagonistki Horizon: Zero Dawn. Jako plemienny wyrzutek opiekował się nią, ponieważ nie posiadała matki, co także wykluczyło ją z plemienia Nora, jednego z kilku zamieszkujących znany nam świat gry. Nauczył ją wszystkiego, od zdolności łowieckich, przez walkę i przetrwanie, po empatię. Dziewczyna pomimo odtrącenia, które spotykało wyrzutków, miała w sobie więcej dobra od wszystkich z jej plemienia. Rost robił wszystko, aby ta mogła dołączyć do społeczności. Od dziecka szykował ją do Próby, po ukończeniu której zostałaby uznana z powrotem za pełnoprawną członkinię Nora. W wyniku zasadzki prawie wszyscy uczestnicy Próby giną. Aloy, która niechybnie straciłaby życie z ręki oprawcy, ocalała dzięki swojemu przybranemu ojcu. Rost poświęcił swoje życie, atakując jej niedoszłego zabójcę. Niestety przegrywa z nim walkę i zostaje poważnie raniony w brzuch. Aloy chwilowo mdleje, a jej oprawca każe spalić wszystkie dowody masakry. Rost ostatkiem sił spycha przytomną już dziewczynę ze skarpy i sam ginie w eksplozji. Znalezienie morderców było jedną z głównych motywacji protagonistki w dalszej fabule gry.

(Maja)

Czy top lista śmierci w grach może pozostać zamknięta? 

Na liście powinno pojawić się oczywiście dużo więcej tytułów. Warto wyróżnić jeszcze chociażby Life is Strange, The Last of Us, czy Red Dead Redemption 2. Jest to jednak lista redakcyjna, a gdybyście Wy chcieli dodać coś od siebie, to śmiało piszcie w komentarzach. Jeśli top 10 scen śmierci w grach Was zainteresowało, to zajrzyjcie do świeżej top listy gier inspirowanych historią. Co więcej, znajduje się w niej jeden tytuł z tych wyżej wymienionych!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry