Co w grach piszczy? #36 Podsumowanie marca 2024

fioletowe tło, na nim ikony padów, wyszarzone, wtopione w tło, na przodzie biały napis Co w grach piszczy?

Marzec obfitował w dobre i złe wiadomości zarówno dla graczy, jak i dla branży growej. Przyjrzyjmy się więc pokrótce najważniejszym informacjom miesiąca.

Jak już się u nas przyjęło, podsumowujemy kolejny kończący się miesiąc pod kątem newsów growych. W marcu 2024 podziało się niemało, od nowych zapowiedzi, przez informacje o lepiej i gorzej radzących sobie grach, po doniesienia o zamknięciu kolejnych studiów.

Pisałyśmy między innymi o tym, że:

Nie pokryłyśmy jednak wszystkiego, co się w marcu działo na growym poletku, więc naszym zwyczajem przedstawiamy Wam zbiorcze zestawienie newsów miesiąca.

Marzec 2024 – podsumowanie newsów growych

  • Atlas świętuje sukces sprzedażowy Persona 3 Reload. W ciągu miesiąca od premiery gra sprzedała się w liczbie ponad miliona egzemplarzy i dalej podbija serca graczy. Firma pochwaliła się także, że jest to najszybciej sprzedająca się produkcja w ich historii.
  • tinyBuild ogłosiło nową produkcję, nad którą pracują z Nikitą Sozidarem. VOIN będzie pierwszoosobową grą akcji z elementami RPG-a i roguelike’a. Wcielimy się w sługę żywiołów stworzonego z potężnej magii, aby stać się żywą bronią sterowaną przez naszego tajemniczego stwórcę. Głównym celem będzie zakończenie plagi, która zniszczyła świat.
  • Były CEO Sony Interactive Entertainment America, Shawn Leydon, wypowiedział się krytycznie o tytułach ekskluzywnych (podobnie jak nasza redaktorka kilka miesięcy temu). Jego zdaniem tworzenie wysokobudżetowych produkcji, których dostępność ograniczana jest do jednej konsoli, znacząco utrudnia osiągnięcie zwrotu kosztów produkcji. Powołał się na przykład Marvel’s Spider-Man 2, którego budżet wyniósł około 300 milionów dolarów. Jako gra ekskluzywna musiała sprzedać się w mniej więcej 7 milionach kopii, by w ogóle zwrócić się firmie finansowo, co przez jej ekskluzywność było trudne do osiągnięcia. Zdaniem Leydona jednoczesna premiera na PC bardziej przysłużyłaby się grze.
  • Po rozczarowaniu, jakie CAPCOM zafundował graczom w związku z premierą Dragon’s Dogma 2, trudno przewidzieć, z jakim zainteresowaniem finalnie spotka się jego nowa produkcja. Kunitsu-Gami: Path of the Goddess to strategiczna gra akcji inspirowana kulturą Japonii. Premierę zaplanowano na 2024 rok. Niestety, poza zwiastunem i zdawkowymi informacjami na stronie Steam, nie wiemy o tym tytule nic więcej.
  • Kotaku doniosło, że około 30% z top 100 gier ogrywanych na Steam Decku nie zostało zweryfikowanych lub w ogóle dostosowanych przez producenta pod kątem kompatybilności z przenośną konsolą Valve.
  • Polskie studio Critical Hit Games zapowiedziało przygodówkę w futurystycznej rzeczywistości. Zwiastun Nobody Wants to Die może przywodzić na myśl Cyberpunka 2077 w klimacie noir. Akcja gry ma toczyć się w Nowym Jorku, a sama produkcja ma eksplorować temat trans humanizmu. Premiera w 2024 roku na PC oraz konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X|S.
  • Palworld dalej traci graczy. Przypomnijmy, że w jej najlepszym momencie według danych jedynie ze SteamDB na serwerach grało ponad 2 miliony graczy. Obecnie zaś liczba steamowych pasjonatów oscyluje w okolicach 70 tysięcy grających jednocześnie. Z czego wynika tak duży spadek? Możemy jedynie domniemywać, że na dłuższą metę gra nie okazała się na tyle interesująca, by utrzymać zaangażowanie użytkowników.
  • Popularność HAWKED rośnie. Twórcy przebili w marcu próg 1,5 miliona graczy w zaledwie miesiąc od premiery darmowej strzelanki. Za sukcesem niewątpliwie stoi ciekawa mechanika kooperacyjna, dzięki której gracze złączeni w trzyobosowych drużynach ścigają się z innymi zespołami, aby wydobyć artefakty z wyspy X-Isle.
  • Embracer Group sprzedało Saber Interactive wraz z 38 projektami i różnymi narzędziami deweloperskimi. Nowym nabywcą okazała się firma Beacon Interactive, która zapłaciła za tę transakcję 247 milionów dolarów. Nie wiadomo, czy to koniec zrywania umów Embracer Group z podlegającymi mu studiami.
  • Jeśli wierzyć plotkom, Sony ma być niezadowolone z zakupu Bungie. Współpraca ma przynosić więcej strat niż zysków. Tymczasowy prezes PlayStation, Hiroki Totoki, miał odwiedzić siedzibę Bungie i wyrazić chęć szukania rozwiązań prowadzących do podreperowania sytuacji finansowej.
  • Trzecia ekskluzywna dla Nintendo Switch gra w serii Endless Ocean: Luminous doczekała się oficjalnej zapowiedzi i daty premiery. Produkcja ukaże się 2 maja 2024 roku i zaoferuje eksplorację oceanu. Co ciekawe, możemy w nią grać jednocześnie z 29 innymi graczami.
  • Kultowa strzelanka Marathon zmierza na Steama. Karta gry już widnieje na stronie sklepu, a sama produkcja ma być open-source’ową wersją, która mocno unowocześni oryginał. Nie wiadomo jeszcze jednak, kiedy Bungie planuje premierę odświeżonego klasyka.
  • Animacja na podstawie gry Among Us, tworzona przez CBS Studios, wybrała aktorów, którzy wcielą się w członków załogi w skafandrach fioletowych, zielonych, czerwonych i niebieskich. W fiolecie zobaczymy Ashley Johnson (The Last of Us), w zieleni Elijaha Wooda (The Lord of the Rings trilogy), w czerwieni Randalla Parka (Ant-Man), zaś w pomarańczu Yvette Nicole Brown (Community).

  • Twórcy Lies of P świętują sukces. Gra, dostępna między innymi w Game Passie, zdobyła już 7 milionów graczy. Przypomnijmy, że w grze wcielamy się w Pinokia, który w formie souslike’a przemierza ulice mrocznego miasta.
  • Czas na wiewiórkę siejącą zamęt z bronią palną w łapkach! Squirrel with a Gun to absurdalna produkcja ze wspomnianym gryzoniem w roli głównej. Rozgrywka polega na zdobywaniu broni palnej i walce ze ścigającymi nas agentami. Gra ukaże się jesienią 2024 roku na PC oraz konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X|S.
  • Baldur’s Gate 3 długo nie działał poprawnie na konsolach Xbox Series X|S. W marcu jednak doczekał się trzech hotfiksów w ciągu jednego dnia. Miały one naprawić problemy z cross-save’ami i zawieszaniem się gry, a także szereg mniejszych błędów.
  • Twórcy gry Tales of the Shire podzielili się kolejnym, zaledwie 7-sekundowym, klipem z gry. Możemy w nim podziwiać krainę hobbitów. Jednocześnie zapowiedzieli, że już wkrótce doczekamy się pełnego zwiastunu.

  • Twórca modów do gier z serii Star Wars: Battlefront Classic Collection twierdzi, że studio wykorzystało jego pracę bez podpisania autorstwa. Elementy stworzone przez użytkownika o nicku iamashaymin miały pojawić się zarówno w trailerze produkcji, jak i samej grze. Deweloperzy twierdzą jednak, że pakiet nie zawiera żadnych treści bez podania ich autorów w napisach końcowych.
  • Deweloperzy gry Enotria: The Last Song opóźnili premierę gry o dwa miesiące. Nowa data wydania soulslike’a to 21 sierpnia. Wszystko to przez premierę DLC Elden Ring ogłoszoną na oryginalny termin gry studia Jyamma Games dosłownie trzy dni później po oficjalnej zapowiedzi Enotrii. Włoski deweloper postanowił więc zmniejszyć ryzyko i przełożyć swoją premierę, byleby tylko uniknąć kanibalizacji z hitem FromSoftware.
  • Sony podjęło wewnętrzne śledźtwo dotyczące wycieku dokumentów ze specyfikacją PlayStation 5 Pro. Miał on nastąpić w trakcie udostępnienia informacji firmom trzecim. Firma zainteresowana jest także, od kogo wieści o projekcie otrzymał też YouTuber znany z publikowania podobnych wycieków, Moore’s Law Is Dead. Sprawa jest o tyle poważna, że może skutkować ograniczeniem dostępu do podobnych specyfikacji w przyszłości, a także zaszkodzić relacjom biznesowym japońskiego giganta.
  • Jednocześnie studio ma się szykować do oficjalnej zapowiedzi PS5 Pro. Według dotychczasowych doniesień, konsola ma być mniejsza od wersji Slim, a także tańsza (niedroższa niż 500 dolarów lub euro). Wewnątrz znajdzie się m.in. procesor Zen 2 (4nm) o większej gęstości tranzystorów, co może między innymi poprawić oszczędzanie energii. Premiera konsoli ma być planowana jeszcze na 2024 rok.
  • Yellow Brick Games, studio byłego dyrektora kreatywnego Dragon Age, opublikowało krótki teaser debiutanckiej gry. Widzimy w nim trójwymiarowy świat fantasy z pozornie słodkim zwierzakiem i groźnie wyglądającym olbrzymem. O tytule nie wiadomo na razie zbyt wiele poza tym, że będzie przygodową grą akcji bazującą na nowym IP.
  • Denuvo zaprezentowało nowe zabezpieczenia antypirackie. Pod nazwą TraceMark for Gaming kryje się system pozwalający na ujawnianie osób, które przedwcześnie udostępniają grę w wersji testerskiej lub recenzenckiej. Ma opierać się na znakowaniu wodnym, skutkującym bardziej precyzyjnym śledzeniem i uwierzytelnianiem użytkowników.
  • Industria doczeka się kontynuacji w 2024 roku. Twórcy opublikowali zwiastun drugiej części surrealistycznej strzelanki, w której naszym celem będzie powrót do eksplorowanego w jedynce Berlina Wschodniego z 1989 roku.
  • Connie Booth, znana ze współpracy z Sony, gdzie jest uważana za jedną z osób odpowiedzialnych za sukces gier Naughty Dog, dołączyła do Electronic Arts. Kobieta będzie pełnić funkcję dyrektorki generalnej grupy odpowiedzialnej za RPG akcji. Zajmie się zespołami odpowiedzialnymi między innymi za Iron Mana, Czarną Panterę oraz Dragon Age i Mass Effect.
  • 10. sezon Overwatch 2 ma ruszyć już w kwietniu. Największą nowością, którą wprowadzi i na którą gracze czekali od premiery, jest możliwość wyboru spośród wszystkich bohaterów, którzy przestaną być dostępni tylko w ramach karnetu bojowego. Zdjęcie blokady nie dotyczy jedynie nowych graczy, którzy wciąż muszą zdobyć postaci z jedynki. Dopiero wtedy będą mogli korzysta z pełnego zestawu tych z drugiej części. W ramach nowego sezonu rozgrywek w grze pojawi się także mityczny sklep ze specjalnymi mitycznymi sórkami, a także wersja próbna trybu Starcie.
  • Wiemy już, na czym polega sukces trzech odsłon Wiedźmina oraz Cyberpunka 2077 od CD PROJEKT RED. Paweł Sasko zdradził sekret stojący za angażującymi historiami pobocznymi w każdej ze wspomnianych gier. Okazuje się, że zespół tworzy więcej pomysłów niż jest potrzebne, a następnie większość z nich – ta najmniej ciekawa i wciągająca – jest odrzucana. Według dewelopera, nawet koncepty pochodzące od najlepszych projektantów zadań trafiają do gry w maksymalnie 5-10%.
  • Grounded otrzyma ostatnią aktualizację już 16 kwietnia. Jest to również data premiery gry na Switchu i PlayStation 4 i 5. Update o nazwie Fully Yoked zaoferuje graczom między innymi tryb Nowa Gra+, nowe osiągnięcia, królowe trzech gatunków mrówek, więcej wariantów broni i mutacji oraz Sekretne Drzwi. Deweloperzy nie zdradzają, co kryje się za tymi ostatnimi.

  • Zanim pominiecie kolejny regulamin korzystania z platformy growej albo usług danej firmy,  lepiej zapoznajcie się z zabiegiem, który zastosował w marcu Blizzard. Firma przedstawiła graczom nową umowę licencyjną, bez zaakceptowania której nie będą mogli korzystać z jej gier. Według jednego z zapisów, spory między użytkownikami a gigantem mają być rozstrzygane wyłącznie na drodze indywidualnego postępowania arbitrażowego na Battle.net. Jednocześnie firma wyklucza możliwość rozwiązania ich  na drodze sądowej, wliczając w to pozwy zbiorowe. Co to oznacza? Pokrótce to, że Blizzard chroni się przed poniesieniem poważniejszych konsekwencji prawnych poprzez wymuszenie zgody na takie podejście do załatwiania spraw. Do ognia dolał oliwy amerykański YouTuber, Louis Rossmann. Zauważył bowiem, że jeśli nie zgodzimy się na nowe warunki, to tracimy dostęp do zakupionych już gier bez możliwości odstąpienia od umowy i usunięcia danych płatniczych.
  • Gracz Baldur’s Gate 3 zepsuł 92 godziny sekundy przed jedną nieprzemyślaną decyzję. Rozpoczął bowiem kampanię fabularną w trybie Honoru, w którym w przypadku śmierci wszystkich członków drużyny gra na stałe usuwa postać (i możliwość zdobycia unikalnego osiągnięcia za ukończenie gry na najtrudniejszym poziomie). Kiedy dotarł do końca aktu drugiego postanowil jednak zawrócić i cofnąć się do pierwszych lokacji z rozdziału, aby zdobyć parę rękawic. Co ważne, senny Strażnik gracza ostrzegał go trzy razy, że nie powinien zawracać. Kiedy gracz się uparł i po raz czwarty ponowił komendę, Strażnik zdjął z drużyny zaklęcie ochronne, co poskutowało wydarzeniem, które gra uznała za śmierć drużyny. Jeśli nie boicie się spoilerów, zobaczcie poniższe nagranie, by dowiedzieć się, co dokładnie zaszło.
  • Z okazji 30-lecia serii The Elder Scrolls Bethesda poinformowała, że VI część cyklu weszła w kolejną początkową fazę produkcji. Według opublikowanej wiadomości, trwają prace nad kolejnym etapem gry. Najpewniej zlecono już też testy bardzo wczesnej wersji RPG-a. Dalej jednak nie znamy choćby planowanego roku premiery.

  • W marcu odbył się Mario Day 2024. Pojawiło się na nim sporo ciekawych rzeczy, jak chociażby zapowiedź kolejnego filmu z serii Super Mario Bros. Jednak to, co zdecydowanie najbardziej ucieszy graczki i graczy to fakt, że potwierdzono daty premier dla Luigi’s Mansion 2 HD i remake’a Paper Mario: The Thousand-Year Door. Ponadto Nintendo ogłosiło że znane z Game Boya gry Mario Golf, Mario Tennis oraz Dr. Mario trafią do usługi Nintendo Switch Online.
  • Z pewnością wiele osób zaskoczy fakt, że głośne swego czasu Journey doczekało się sequela. Sky: Children of the Light jest co prawda z zupełnie innego gatunku, bo MMO, wciąż jednak rozgrywa się w baśniowej krainie. Początkowo dostępna jedynie na telefonach i konsolach produkcja 10 kwietnia wreszcie zawita na PC – na razie w ramach wczesnego dostępu, będzie jednak free-to-play.
  • Dostaliśmy więcej szczegółów na temat gry Judas od Kena Levine’a, znanego przede wszystkim z serii BioShock. Chociaż daty premiery próżno szukać, mogliśmy dowiedzieć się więcej o samej rozgrywce. Levine określił swoją wizję jako „narracyjne LEGO”. Tytułowa Judas będzie bowiem współpracowała z trzema towarzyszami, których stosunek do protagonistki będzie zależał wyłącznie od nas. Niewykluczone, że by lepiej poznać jednego (lub jedną) z nich, będziemy musieli zaniedbać inną postać.
  • Studio Don’t Nod nie próżnuje. Dopiero co mieliśmy premierę Banishers: Ghost of New Eden (recenzja na stronie), a Francuzi już opowiadają, że pracują nad kolejnymi siedmioma tytułami. Gatunkowo skupiają się na trzech rodzajach gier: przygodowych z naciskiem na fabułę, przygodowych akcji oraz RPG-ach.
  •  A skoro już o Banishers mowa, to przedstawiciel Don’t Nod udzielił ostatnio ciekawego wywiadu. Powiedział w nim, że ich najnowsza gra często jest błędnie zaliczana do segmentu AAA, gdy w rzeczywistości jest po prostu „dobrze zrobionym AA”. Jego zdaniem ta klasyfikacja wynika z niespotykanej w innych tytułach studia otwartości świata.
  • Nie tylko Don’t Nod pracuje nad wieloma nowymi tytułami. Również Gearbox pochwalił się niedawno, że rozwija jednocześnie sześć gier – choć można się oczywiście domyślać, że każda z nich jest na innym etapie rozwoju. Jedną z nich jest z pewnością  wychodzący w tym roku Homeworld 3, drugą zaś ogłoszone niedawno Borderlands 4. Co ciekawe, jeszcze inną produkcją ma być zupełnie nowe IP.
  • Forever Skies to polski tytuł, który już w ramach wczesnego dostępu cieszy się sporą popularnością. W tym roku otrzymamy pełną wersję, a pod koniec marca otrzymaliśmy kolejny materiał z rozgrywki, promowany dodatkowo przez Sony. Japończycy zobowiązali się wspierać marketing produkcji w zamian za wyłączność dla swoich konsol. Zwiastun zaprezentował szerokopojęty rozwój bazy.
  • Electronic Arts musiało niedawno zmagać się z dużymi wyciekami materiałów z gry. I to nie byle jakiej, bo mowa o The Sims 5, znanym także jako Project Rene. Najpierw wyciekła mapa i, jeśli wierzyć tym plotkom, będzie ona otwarta, podobnie jak w The Sims 3. Co więcej, studio ma bazować na estetyce Paryża. Na materiałach nie widać też niczego, co wskazywałoby na podróżowanie między lokacjami. Czyżby EA planowało zrezygnować z ekranów ładowania?
  • To jednak nie koniec wycieków. Niedługo potem do sieci trafiły fragmenty rozgrywki. Wynika z nich, że będziemy mogli spersonalizować dosłownie wszystko. Nie mówimy tu wyłącznie o kolorze – The Sims 5 ma pozwolić nawet na usuwanie rzeczy z półek kuchennych czy modyfikowanie liczby poduszek na kanapie. Jeśli wierzyć tym przeciekom, to szykuje się spora rewolucja w serii.
  • SEGA pod koniec marca ogłosiła spore zmiany w swoich strukturach. Przede wszystkim sprzedała ona studio Relic Entertainment, odpowiedzialne chociażby za serię Company of Heroes. Ogłosili też redukcję etatów w niektórych brytyjskich oddziałach. Szacuje się, że dotkną one 240 pracowników.
Scroll to Top