Typy kobiecych postaci w grach

Typy kobiecych postaci w grach

Międzynarodowy Dzień Kobiet nie może odbyć się bez kobiecego wpisu na kobiecym portalu gamingowym. Przedstawiamy typy kobiecych postaci w grach.

Przemysł gier bardzo dynamicznie się rozwija, a co za tym idzie, zachodzą w nim liczne zmiany. Jeszcze niedawno kobiecych bohaterek w grach było jak na lekarstwo. A te, które były, przeważnie przedstawiano w roli dam w opałach lub obiektów seksualnych. Na szczęście tendencja do ukazywania kobiet w ten sposób wyraźnie spada. Aktualnie w grach znajdziemy mnóstwo bohaterek o złożonym profilu psychologicznym i ciekawej historii. Mimo to – twórcy gier są tylko ludźmi. A tak się składa, że ludzki umysł ma tendencję do chodzenia po linii najmniejszego oporu, przyjmowania schematów i stereotypów. Wiąże się z tym fakt, że mimo iż sposób ukazywania bohaterów w grach naprawdę zmierza w dobrym kierunku i otrzymujemy różnorodne i dobrze skonstruowane postacie, to jednak twórcy często wpisują się w pewne utarte ramy i tworzą bohaterów nieco schematycznych. Nie ma w tym nic dziwnego ani złego – z punktu widzenia psychologii ewolucyjnej takie podejście jest bardzo zasadne. Jesteście ciekawi, jakie typy kobiecych postaci w grach zauważyłyśmy? Zapraszamy do czytania!

Ciri z Wiedźmina. Typy kobiecych postaci w grach.
Cirilla Fiona Elen Riannon.

Rambo w spódnicy

Tak naprawdę to przeważnie jednak w spodniach, bo w spódnicy trochę trudno „rambować”, ale chyba rozumiecie, o co chodzi. Typ, którego dumną przedstawicielką jest niewątpliwie najbardziej znana bohaterka gier – Lara Croft. „Rambo w spódnicy” to przeważnie śliczna, hojnie obdarzona przez naturę, a przy tym niesamowicie sprawna fizycznie dziewczyna, która bierze do ręki pistolet i jest w stanie w pojedynkę wybić cały garnizon wojska (nie krytykuję tego – wiadomo, że gry rządzą się swoimi prawami i że nierealistyczne usprawnienie umiejętności postaci często jest konieczne). Tego typu bohaterki to nie tylko kobiety biegłe w obsłudze broni palnej. Wiele z nich jest również mistrzyniami sztuk walki, parkuru, posługiwania się bronią białą / łukiem / dzidą / halabardą (niepotrzebne skreślić).

Lara Croft, typy kobiecych postaci w grach
Jedna z najbardziej znanych kobiet w historii gamingu.

Pozwólcie, że pokuszę się tu o osobisty komentarz dotyczący „rambo w spódnicy”. Z jednej strony ukazywanie kobiet w ten sposób ma bardzo pozytywne aspekty. Pokazuje, że kobieta również może być silna, wysportowana i zaznajomiona ze sztukami walki; że nie istnieją dziedziny będące jedynie domeną mężczyzn, kobiety również mogą się nimi zajmować, a co więcej – mogą być w nich dobre. Z drugiej natomiast strony istnieją tu pewne niebezpieczeństwa. Po pierwsze takie bohaterki często ukazane są w sposób mocno przerysowany, nadmiarowy, czy nawet niewiarygodny (Ciri walcząca w kozaczkach na obcasach i w rozchełstanej koszuli, serio?). Po drugie nierzadko wyraźnie uwypukla się wyjątkowość takich bohaterek i zestawia się je z innymi kobiecymi postaciami, które „rambo w spódnicy” nie są. Tym samym podkreśla się, że są od „zwyczajnych” kobiet lepsze. Istnieje zatem duże ryzyko utrwalenia się poglądu, że kobieta może być wartościowa tylko i wyłącznie będąc stereotypowo męską, silną, niezależną i niezłomną, bez prawa do chwili słabości – bez prawa do bycia po prostu człowiekiem.

Eivor, typy kobiecych postaci w grach
W Assassin’s Creed: Valhalla otrzymaliśmy możliwość wcielenia się w wikińską wojowniczkę.

Poza tym chciałabym zwrócić też uwagę na to, jak ten typ ewoluował z czasem. Mam tutaj na myśli głównie szeroko komentowaną seksualizację kobiet. W starszych grach dużo częściej spotkamy kobiety o nierealistycznie wąskich taliach i ogromnych biustach. Kobiecie, która większość czasu spędza na aktywnościach fizycznych lub kombinowaniu, jak przetrwać,  trudno by było wyglądać w ten sposób (choć nie twierdzę, że to niemożliwe). O zbrojach, które więcej odsłaniają niż zakrywają, chyba nie muszę już wspominać. Przypomnijcie sobie chociażby Larę z pierwszych Tomb Raiderów czy seksowną półwampirzycę Rayne z serii BloodRayne. Aktualnie mamy jednak Ellie czy Abby z The Last of Us, których wygląd jest znacznie bardziej wiarygodny z punktu widzenia ich życia. Mamy też Eivor z Assassin’s Creed: Valhalla, która jest ubrana odpowiednio do warunków.

Typy kobiecych postaci w grach, Abby z The last of Us
Postać Abby wzbudziła wśród fanów mnóstwo kontrowersji.

Inne przykłady przedstawicielek: Chloe Frazer i Nadine Ross z serii Uncharted, Kassandra z Assassin’s Creed: Odyssey.

Młoda gniewna

Znacie ten typ, no nie? Młoda gniewna. Buntowniczka bez powodu. Buntowniczka z wyboru. Wyróżnia się strojem, szczęście nie pasuje jej do lajfstajlu, uważa się za najbardziej skrzywdzoną na świecie i raczej nie szuka winy w sobie, za to lubi szukać jej w kimś. Najbardziej nienawidzi tych, którzy starają się jej pomóc. Na szczęście w wielu produkcjach za takim stereotypowym obrazem kryje się jednak głębia, dzięki czemu można z nimi empatyzować i je zrozumieć.

Chloe life is strange, typy kobiecych postaci w grach
Buntowniczą Chloe można kochać lub jej nienawidzić, ale ciężko przejść obok niej obojętnym.

Jeśli chodzi o mnie, uważam, że w przedstawianiu tego typu kobiecych postaci ważne jest również umieszczanie ich w kontekście społecznym. Wyjaśnię, co mam na myśli na przykładzie dwóch przedstawicielek: Chloe z Life is Strange i Mae z Night in the Woods. Na pierwszy rzut oka wydają się do siebie podobne – obie mają kłopoty z agresją, czują się skrzywdzone przez świat, są niezadowolone ze swojego życia, buntują się – nie do końca wiadomo przeciwko czemu. Zasadnicza różnica polega tu jednak moim zdaniem nie tyle na przedstawieniu ich charakterów samych w sobie, co na umieszczeniu ich w różnych kontekstach relacyjnych. Podczas gdy Chloe jest przez swoją przyjaciółkę (a naszą postać grywalną) w gruncie rzeczy usprawiedliwiana, idealizowana i głaskana po główce, Mae jest wrzucona do środowiska, gdzie, co prawda, jest akceptowana, ale jej niewłaściwe zachowanie jest przez przyjaciół wyraźnie niepochwalane. Być może nie jest to jeden z najważniejszych wątków w Night in the Woods, jednak moim zdaniem wartościowe jest to, że pozwala spojrzeć na młode, gniewne bohaterki z nieco innej perspektywy.

Mae z Night in the Woods, typy kobiecych postaci w grach
Możecie się krzywić na wieść, że bohaterowie Night in the Woods to antropomorficzne zwierzęta, ale zapewniam Was, że wcale nie czyni ich to mniej realistycznymi psychologicznie postaciami.

Obdarzona niezwykłymi umiejętnościami

Bohaterka ma w sobie „coś” i to „coś” jest dla opowieści bardzo ważne. Możliwości jest tutaj wiele – może być obdarzona nadprzyrodzonymi mocami, niesamowicie biegle panować nad jakąś rzadką umiejętnością, być „wybraną” lub być kluczem do rozwiązania jakiejś tajemnicy. Jej niezwykłe umiejętności najczęściej są jedną z podstawowych mechanik gry i z jednej strony są dla bohaterki błogosławieństwem, a z drugiej – przekleństwem.

Marianne z The Medium
Umiejętności Marriane niewątpliwie można zaliczyć do niezwykłych. Czy są błogosławieństwem, czy przekleństwem?

Przedstawicielki: Max z Life is Strange, Marianne z The Medium, Aloy z Horizon Zero Dawn, Chell z Portala, Alex z Oxenfree, Jodie Holmes z Beyond: Two Souls.

Jodie sama w sobie nie wydawała mi się specjalnie ciekawa, ale jej zdolności – i owszem.

Mierząca się z rodzinnymi demonami przeszłości

Schemat jest całkiem prosty. Młoda kobieta po latach wraca do miejsca, w którym się urodziła. Podczas nieobecności zdążyła dojrzeć, jest więc gotowa zmierzyć się z demonami przeszłości. Najczęściej okazuje się, że wszystko jest inne, niż zapamiętała. Bohaterka jest dociekliwa i nic nie stanie jej na przeszkodzie, by rozwiązać tajemnice przeszłości i odkryć prawdę o swojej rodzinie. A prawda ta nie zawsze jest wygodna i nierzadko przewraca światopogląd bohaterki do góry nogami i zmusza ją do przewartościowania swojego życia.

The Suicide of Rachel Foster
Tak się dziwnie składa, że wszystkie gry, które w tej kategorii wymieniłam, mają perspektywę pierwszoosobową i ich bohaterek po prostu… nie widać. Dlatego cieszcie się widokiem ładnego pokoju z The Suicide of Rachel Foster.

Przedstawicielki: Edith Finch z What Remains of Edith Finch, Katy z Gone Home, Nicole McGrath z The Suicide of Rachel Foster.

Jeśli chcecie poczytać na temat tego schematu trochę więcej, zapraszamy do lektury tekstu naszej redaktorki Wikszy.

Dziecko, które musiało przedwcześnie dojrzeć

Ten typ występuje najczęściej w grach osadzonych w klimatach postapokaliptycznych. Młoda dziewczyna, często jeszcze dziecko, musi zmierzyć się z rzeczywistością, w której nie obowiązują oznaczenia PEGI ani cenzura. Bohaterka nie ma taryfy ulgowej tylko dlatego, że jest dzieckiem. Musi więc szybko dorosnąć i przejąć role, które w normalnym świecie powinny należeć właśnie do dorosłych. Wiąże się z tym podejmowanie trudnych decyzji, mierzenie się z brudem i okrucieństwem świata, a także walka o zachowanie człowieczeństwa. Przedstawicielkami tego typu są Ellie z The Last of Us i Clementine z The Walking Dead.

Clementine z The Walking Dead
Okoliczności zmusiły młodą Clementine do przejmowania roli, których dziecko przyjmować nie powinno.

Bardzo silna, bardzo niezależna

Bezkompromisowa, pewna siebie i swoich racji. Wie, czego chce i jak do tego dążyć. Do osiągania swoich celów nie potrzebuje mężczyzny (chyba że w roli marionetki). Tego typu bohaterki często nie cofają się przed niczym – są zdolne do okrucieństw, podstępów i niekoniecznie moralnego postępowania. Co wcale jednak nie oznacza, że wszystkie są postaciami negatywnymi. Dla przykładu – tego typu bohaterki odnajdziemy w serii Wiedźmin. Jedna z nich uważana jest za pozytywną (przynajmniej przez większość osób), druga natomiast – za negatywną. Są to Yennefer z Vengenbergu i Filippa Eilhart.

Yennefer z Vengenbergu
Team Yen czy Team Triss?

Inne przedstawicielki: GlaDOS z Portala, Silver Sable ze Spider-Mana.

Dama w opałach

Typ kobiecych postaci w grach, który obecnie występuje coraz rzadziej, był natomiast bardzo powszechny w starszych produkcjach. Fundamentalną częścią istnienia tego typu bohaterek jest bycie piękną, kruchą i w niebezpieczeństwie – reszta w zasadzie nie ma znaczenia. Przeważnie nie mają charakterów, zainteresowań ani żadnej historii. Stanowią natomiast dla dzielnych protagonistów motor do działania i właśnie to zawsze mnie zastanawiało – dlaczego bohaterowie gier byli gotowi ryzykować wszystko dla totalnie jednowymiarowych dziewczyn bez osobowości? Zwłaszcza, że twórcy rzadko decydowali się na jakiekolwiek zarysowanie ich relacji. W tym kontekście całe uzasadnienie fabuły wydawało mi się bezsensowne i trudno było mi się emocjonalnie zaangażować i zrozumieć motywacje bohatera.

Jedna z najbardziej znanych dam w opałach w historii gamingu.

Czy cieszy mnie to, że obecnie bohaterki tego typu występują w grach coraz rzadziej, natomiast dużo częściej otrzymujemy silne kobiece postacie z wiarygodnie zarysowanym portretem psychologicznym? Jak najbardziej. A czy w związku z tym uważam, że niechlubny typ „dama w opałach” nie powinien w ogóle w grach występować? Nie.

Ta opinia może wydawać się lekko kontrowersyjna, jednak pozwólcie mi ją uzasadnić. Uważam, że żadna skrajność nie jest dobra. Myślę, że odpowiednie przedstawienie „damy w opałach” może mieć mimo wszystko bardzo pozytywny wydźwięk i w ciekawy sposób pokazać, że kobieta wcale nie musi być stereotypowo „silna i niezależna”, żeby być wartościowa; że nie ma nic złego w byciu kruchą i delikatną; że nie każda kobieta musi znać sztuki walk i w każdej sytuacji radzić sobie sama; że nie ma nic złego w tym, żeby czasem pozwolić komuś „się uratować”. Przy tym jednak konieczne jest pokazanie głębi charakteru danej bohaterki – tak, by bycie „damą w opałach” nie było jedyną cechą, która ją definiuje. Bo przecież każdy człowiek składa się z wielu czynników – między innymi cech, przeżyć i relacji z innymi. I to przede wszystkim powinno tu wybrzmiewać.

Wokół ratowania tej pani kręciła się cała fabuła Alana Wake’a.

Przedstawicielki: Księżniczka Peach z Mario, Tawna z serii Crash Bandicoot, Alice z Alana Wake’a, Jessica z Until Dawn, Tifanny Harper z Fahrenheit: Indigo Prophecy.

A co Wy sądzicie o sposobie, w jaki przedstawia się postaci kobiece w grach? Zauważyliście jeszcze jakiś ciekawy typ? Zapraszamy Was również do lektury naszej top-listy silnych i niezależnych kobiet w grach.

1 thought on “Typy kobiecych postaci w grach”

  1. Kazdy czasem jest w opałach. Fajnie jeśli kobieta jest nie tylko Rambo ale umie pokazać słabości. Tak samo faceci. Podkreślanie typów kobiet to jakby samo proszenie się o to by je tak traktować zamiast wszystkich traktować jak takich samych ludzi na równi

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top
Verified by MonsterInsights